Fietsersbond afdeling
Parkstad Limburg
Vastgesteld
tijdens de ledenvergadering op 17 juni 2019
Het bestuur
Gedurende het
verslagjaar 2018 is het aantal actieve leden van de afdeling Parkstad Limburg, die
ook het bestuur vormen stabiel gebleven op zes mannen. De samenstelling van het
bestuur is per 31 december 2018 als volgt:
·
Hub Hommen: lid van het bestuur.
·
Hans Jager: lid van het bestuur (benoemd 11-6-2018).
·
Ab Mulder: lid van het bestuur, verslaglegger vergaderingen.
·
Gerard Popelier: penningmeester.
·
Gijs Verbruggen: lid van het bestuur.
·
Harrie Winteraeken: voorzitter, interim-secretaris.
·
Will Zeedzen: lid van het bestuur.
De
taakverdeling over de 8 Parkstadgemeenten is als volgt:
·
Heerlen: Gijs, Hans en Will.
·
Brunssum: Ab en Will.
·
Landgraaf: Hub en Will.
·
Kerkrade: Hub en Will.
·
Nuth: Gijs en Harrie.
·
Onderbanken: Ab en Will.
·
Voerendaal: Hans en Gijs.
·
Simpelveld: Hans en Gijs.
De
penningmeester neemt niet deel aan de bestuursvergaderingen.
Er is een
vacature voor de functie van secretaris.
Regelmatig
neemt ook Jan Tekstra, regiovertegenwoordiger van Wandelnet, deel aan de
bestuursvergaderingen.
Ook dit
verslagjaar heeft het bestuur weer vooral tijd en aandacht besteed aan het
onderhouden en verbeteren van de relatie met de gemeenten in het gebied van
Parkstad Limburg plus de Gemeenschappelijke Regeling Parkstad Limburg. Over het
algemeen vragen we de wegbeheerder om voldoende alert te blijven en de belangen
van de fietsers in het oog te houden. Door de vertegenwoordigers worden
suggesties ter verbetering van fietsvoorzieningen ingebracht. Dit gebeurt onder
andere bij nieuwe weginrichtingen. Het is onze bedoeling dat waar zich
mogelijkheden voordoen deze ook worden benut.
Omdat ook de
Fietsersbond veel belang hecht aan veiligheid, hebben onze vertegenwoordigers
samen met Veilig Verkeer Nederland (VVN) in het najaar deelgenomen aan
voorlichting op middelbare scholen en een basisschool. Het uitvoeren van
fietscontroles op een aantal veiligheidsaspecten was een van de onderdelen.
Heerlen
De reeds
bestaande contacten met de gemeente Heerlen zijn gecontinueerd. Er hebben vier
gesprekken plaatsgevonden, twee op ambtelijk niveau en twee met de nieuwe wethouder
Charles Claessens.
Belangrijkste
gesprekspunten:
·
De
snelfietsweg van Heerlen / Kerkrade – Aken en in het bijzonder de reconstructie
van de rotonde Heesbergstraat – Akerstraat – Burgemeester Waszinkstraat –
Caumerbeeklaan. Na een lange discussie wordt dit een nieuwe rotonde met
vrijliggende fietspaden (uiteraard met de fietser in de voorrang). Deze
oplossing wordt ook door de directe omgeving gedragen. En voor het extra
ruimtebeslag is ook een grondverwerving aanstaande. Van onze zijde zijn nog
enkele kleinere aandachtspunten toegevoegd.
·
De
reconstructie van de Akerstraat-Noord in Hoensbroek is afgerond. Minpunt is dat
auto’s vaak met de rechterwielen parkeren op de afscheiding tussen
parkeerstrook en fietspad. (Dit blijkbaar omdat er linker spiegels vanaf
gereden zijn?)
·
De reconstructie
van de Bekkerweg inclusief de kruising Bekkerweg – Burgemeester Gijzelslaan is
gerealiseerd. Punt van aandacht is de regeling voor de fietsers van de nieuwe
verkeerslichten. Hier is als alternatief aangedragen het gelijk groen geven van
fietsers in alle richtingen om dubbel wachten bij linksaf te voorkomen.
·
De
reconstructie van de Burg. Gijzelslaan / Welterlaan is gerealiseerd. Enkele
bestuursleden hebben de ‘opening’ op 1 december bijgewoond.
·
In
dit verband moet er nog een oplossing worden gevonden voor de oversteek van het
fietspad bij de kruising afritten Antwerpse- en Keulse baan met de A79 ?
Welterlaan bij Hoeve de Aar.
·
Er
zijn ambtelijke plannen en een verkeersstudie van bureau Sweco voor de
verkeerscirculatie Akerstraat – Ruys de Beerenbroucklaan – Kruisstraat -
Coriovallumstraat, dit ook in het kader van de aansluiting van de
snelfietsroute Heerlen – Aken op het Heerlense centrum. We hebben in 2016 op
deze plannen gereageerd, maar het geheel is echter stopgezet.
·
Bij
de aanleg van het nieuwe wegdek van de Kruisstraat zijn bredere fietsstroken gerealiseerd.
·
Enige
zorgen zijn er over de te realiseren fietsenstalling bij het station van
Heerlen. Het plan is nu om ‘roze kantoor’ naast Maankwartier in te richten als
fietsenstalling. De fietsenstalling aan de Akerstraat heeft een grotere
capaciteit gekregen voor elektrische fietsen. Hierdoor kunnen er wel minder
gewone fietsen worden gestald.
·
Door
bewoners van het centrum van Heerlen is het mogen fietsen in het winkelcentrum
ter discussie gesteld. Dit heeft gelukkig niet geleid tot een beperking van het
mogen fietsen in het winkelcentrum.
·
De
gemeente is gevraagd om een verbetering van de verbinding van de Heerenweg met
de Sittarderweg via de oude verbinding en de route / T-splitsing Schelsberg -
Wickraderweg. Ambtelijk wordt toegezegd dit nader te bestuderen, maar er wordt
geen voortgang geboekt.
·
Het
lijkt erop dat de fietsverbinding Hoensbroek (Mariarade) met Nuth langs de
randweg een forse belemmering krijgt bij de aansluiting van de Schuureik op de
Buitenring. Het is niet makkelijk om hier duidelijkheid over te krijgen.
Kerkrade
Met de gemeente Kerkrade
is enkele keren ambtelijk overleg geweest.
·
Er is vrij intensief gesproken over de aanleg van de Buitenring en
de oplossing van knelpunten op Kerkraads grondgebied: “Als de Buitenring er
eenmaal is, dan zijn ook veel hiermee samenhangende knelpunten opgelost”.
·
Bij Gracht is een houten voetgangersbrug van Gaia-Zoo over de
nieuwe Buitenring gerealiseerd die toegang geeft tot een voetpad langs en aan
de overkant van de weg. Wel dreigt in deze omgeving een conflict tussen
fietsers en wandelaars omdat wandelaars vaak gebruik maken van het fietspad.
·
De nieuwe fietsinfrastructuur in het kader van de Buitenring ter
plaatse van de brug over de spoorweg bij de Hopel/station Eygelshoven, de
rotondes en de hellingen voor fietsers is erg onhandig en onoverzichtelijk.
Landgraaf
·
In Landgraaf
zijn de nieuwe rotonde bij de Hoofdstraat –
Streeperstraat – Stationsstraat en de aanleg van de twee-richtingenfietspad
langs de Dr. Calsstraat in 2018 gerealiseerd.
·
Een nieuw gesprekspunt is de mogelijke aanleg van de B211 richting
Scherpenseel (D).
·
Ook zijn enkele voorgenomen reconstructies, zoals het kruispunt
Vogelzankweg / Rietveldstraat en de Abdissenboschweg, besproken.
·
Kritiek is er op de ‘oplossing’ die gevonden is bij McDonalds in
Landgraaf voor fietsers die vanaf de hei komen en naar bijvoorbeeld
Abdissenbosch willen: een overbodige te steile helling en een omweg. Dit wordt
met de gemeente overlegd.
Brunssum
In februari
2018 heeft overleg plaatsgevonden met wethouder Palmen en de 2 betrokken
ambtenaren. Er zijn (hernieuwde) afspraken gemaakt om weer tot structureel en
constructief overleg te komen. Dit heeft in 2018 geen vervolg gekregen?
Geconstateerd wordt dat het overleg met de gemeente Brunssum stroef verloopt.
Nuth
·
Punt
van overleg is de omgeving van station Nuth en in het
bijzonder de aansluiting van de kern Nuth op de fietsroute Sittard/Heerlen via
het oude mijnspoor. De aansluiting zou via een spoorwegovergang op het station
Nuth zijn. Deze oplossing lijkt moeilijk haalbaar. Dit punt is opgepakt met Jan
Tekstra van Wandelnet.
·
Vanwege enkele bijna-ongelukken elders is de discussie over de
sluiting van de onbewaakte spoorwegovergang Brakkendergats opnieuw gestart. De
inzet van Fietsersbond en Wandelnet is dat de voorkeur uitgaat van openhouden
van de overweg, en dat deze overgang pas kan worden gesloten als er een nieuwe
verbinding is bij het station.
·
De fietsroute naar Geleen loopt via een nieuwe aparte tunnel via
de Geitebeemderweg onder de weg Kathagen waarbij de fietsroute via het
noordelijk deel van de weg Kathagen wordt aangesloten op het mijnspoorfietspad
richting Geleen. Deze route is nog niet geheel beschikbaar zolang de
aansluiting van de Buitenring op de A76 niet gereed is.
·
De fietsverbinding van Nuth naar Nagelbeek (langs de aansluiting
van de Buitenring op de A76 is op een redelijke wijze tot stand gekomen met
deels een vrijliggend fietspad. Deze sluit aan op een nieuwe fietsverbinding
aan achter langs het bedrijventerrein De Horsel (Daelderweg / Industriestraat).
De wegen op bedrijventerrein De Horsel zijn echter nog steeds onvoldoende
ingericht voor langzaam verkeer. Hier dient wel verbetering in te komen, nu
hier fiets- en wandelroutes overheen lopen en er meer conflictsituaties
optreden met het vrachtverkeer.
·
We hebben geadviseerd over de plannen voor herinrichting en reconstructie
van de Hoofdstraat in Schimmert.
Onderbanken
·
In
het verlengde van de aanleg van de Buitenring is ook
de weg van Brunssum langs Schinveld (N274) plus de rotonde met de Jabeekerstraat
en Kneijkuilerweg (naar Doenrade) gereconstrueerd. De wens van de Fietsersbond
voor een van 4 kanten benaderbare onderdoorgang van deze rotonde is niet
gehonoreerd. Er is inmiddels een brug (‘landmark’), dwars over de rotonde
gerealiseerd. De doorgaande route Brunssum – Duitsland (L410) langs de N274 is
langs Schinveld nu via parallelwegen, waarbij er hier en daar sprake is van oponthoud
en minder veilige oversteken.
·
De openstelling van de tunnel onder de N274 (samen met de
Merkelbekerbeek) voor fietsers is nog niet duidelijk.
·
Tevens is er contact geweest met de Provincie Limburg over de N274
(Selfkantweg, L140) over de langdurige afsluiting van deze weg en de slechte
staat van onderhoud van deze weg naar Koningsbosch (in Duitsland).
Simpelveld
We hebben enkele actieve leden in Simpelveld. Als er iets aan de hand
is, vertegenwoordigen zij de Fietsersbond ook bij de gemeente Simpelveld.
Hoewel de gemeente Simpelveld onderdeel uitmaakt van de Regio en
Gemeenschappelijke Regeling Parkstad Limburg, behoort wat de Fietsersbond
betreft het gebied nog formeel tot de Fietsersbond afdeling Maastricht en
Heuvelland. Er is wel overleg geweest met de voorzitter van die afdeling
(Raymond Oostwegel) om het gebied van de gemeente Simpelveld bij de
Fietsersbond afdeling Parkstad Limburg te betrekken.
Voerendaal
·
In Voerendaal is vooral de verbinding tussen Welten (Heerlen) en
Ubachsberg en vervolgens de aanleg van een vrijliggend fietspad langs de
Vrakelbergerweg (Ruilverkavelingsweg naar Etenaken) aandachtspunt. Hier zijn
plannen voor een vrijliggend fietspad langs de Daelsweg. Zorgpunt is de grote
snelheidsverschillen tussen op en af. Bergop wordt vaak zelfs gelopen en bergaf
is de snelheid groot. Op Heerlens grondgebied lijken de plannen gereed te zijn.
·
De Fietsersbond, en ook Wandelnet overlegt met de gemeente en nog
een aantal partijen in de werkgroep fiets- en voetgangersscan die een bouwsteen
wordt voor het Gemeentelijke Verkeers- en Vervoersplan van Voerendaal. Hierin hebben
fietsers en voetgangers hoge prioriteit gekregen. Echter, er nog weinig
aandacht voor door de Fietsersbond aangedragen alternatieve fietsroutes voor
drukke wegen en hoewel de inrichting van wegen nog niet aan de orde is,
waarschuwen we voor te smalle fietsstroken op drukke wegen. We hebben op zich
voldoende inspraak gehad. Het is de vraag in hoeverre de inbreng van de
Fietsersbond wordt overgenomen door het adviesbureau en de gemeente.
Parkstad
Limburg
·
De
aanleg van de Buitenring is nagenoeg afgerond. Een
aantal aansluitingen heeft daarbij onze aandacht: Kerkrade (ventwegen en
kruising de Hopel), Landgraaf (bij het zwembad) en de kruising Akerstraat –
Allee bij het St. Janscollege in Hoensbroek. Vooral in Kerkrade moet behoorlijk
worden omgereden vanwege de aanleg van kruisingen.
·
De
route Nuth – Hoensbroek is ter hoogte van de aansluiting van de Schuureikenweg
op de Buitenring erg onduidelijk. Dit lijkt negatief uit te pakken voor de
fietsers die om het verkeersplein heen moeten rijden?
·
In
het kader van de Internationale Bauausstellung IBA
Parkstad Limburg is het concept van de Leisure Lane ontwikkeld. Hierin staat
een lange fiets- en wandelroute centraal, die deels over oude mijnsporen loopt.
In het dal van de Geleenbeek bij de rioolwaterzuiveringsinstallatie Hoensbroek
is hier al een eerste aanzet gemaakt. Bij de Akerstraat-Noord is een
fietstunnel aangelegd. We hebben dit opgepakt samen met Jan Tekstra van de
Wandelbond. De regie over de Leisure Lane ligt bij de Provincie. Er moeten nog
heel wat hobbels genomen worden, zo is er nog veel discussie over de inrichting
van de fiets- en wandelroute in en tussen de diverse gemeenten en onder andere
over de vraag of fietsers en wandelaars gescheiden dienen te worden (een wens
van zowel de Fietsersbond als Wandelnet).
·
De
inventarisatie van de bewegwijzering van fietsroutes is afgerond en aangeboden
aan de gemeenten van Parkstad Limburg. De Regio
Parkstad Limburg in de persoon van Paul Alzer heeft dit gecoördineerd, maar op
een gegeven moment overgedragen aan de betreffende gemeenten. Vanuit de
afdeling wordt erop toegezien of de betreffende gemeenten hier ook mee aan de
slag gaan. De uitvoering vordert maar zeer langzaam, maar Heerlen lijkt er mee
bezig te zijn.
·
In september vond het Parkstad Evenement plaats op verschillende
locaties en met een veelheid aan thema’s. Op 14 september werd het thema ‘Mobiliteit
in beweging’ met veel inspirerende inleidingen en presentaties door ons
bezocht.
·
Paul Alzer is bij Parkstad Limburg opgevolgd door Rob Beentjes.
Regio Aken
Hub Hommen heeft enkele keren contact gehad met de Fahrradbund in
Aken. Daarbij heeft hij verschillende suggesties voor verbetering gedaan. Positief
is de constatering dat de bewegwijzering voor fietsers er beter is dan bij ons.
Vergaderingen
afdeling Parkstad Limburg
De ledenvergadering heeft plaatsgevonden op 11 juni 2018. Hier is een verslag
van beschikbaar.
In het verslagjaar zijn er
vier bestuursvergaderingen geweest (19-2, 9-4, 10-9
en 19-11). Van deze vergaderingen zijn verslagen beschikbaar. Vast agendapunt
hierbij was het bespreken van de contacten met de gemeenten en vooral de
daarbij behaalde resultaten in het oplossen van de aangedragen knelpunten.
Jan Tekstra,
regiovertegenwoordiger van Wandelnet, heeft een aantal keren aan de
bestuursvergadering deelgenomen. Er zijn verschillende punten (zie elders in
dit jaarverslag), waar gezamenlijk kan worden opgetrokken.
Naast de
bovenstaande gemeentelijke zaken zijn de volgende punten aan de orde geweest:
·
We
hebben de verkiezingsprogramma’s van de gemeenten Brunssum en Heerlen voor de
gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018 beoordeeld. Gijs heeft in Heerlen
alle programma’s doorgewerkt en daaruit is een persbericht voor Heerlen gevloeid.
Ab heeft dit in Brunssum voor 4 van de 8 partijen gedaan, maar de teksten waren
zo algemeen dat je er weinig mee kon.
·
We
hebben geen actie vooraf ondernomen in de richting van de politieke partijen
die deelnamen aan de gemeenteraadsverkiezingen voor de nieuwe gemeente
Beekdaelen (waarin de gemeenten Nuth, Onderbanken en Schinnen per 1 januari
2019 zijn opgegaan).
·
Tijdens de bestuursvergadering van 9-4 en de ledenvergadering van
11-6 heeft Gijs Verbruggen een studie gepresenteerd van de ongevallenstatistieken
waarbij fietsers betrokken waren.
·
We hebben aandacht besteed aan de actualisering van het
Provinciaal Fietsroutenetwerk voor het gebied Parkstad Limburg. Het is moeilijk
om de uitgangspunten die de provincie zelf stelt ook te vertalen in een netwerk.
Dat netwerk moet de belangrijkste bron- en doelen van fietsers verbinden Hier
is echter van provinciezijde weinig voortgang geboekt.
·
Blokkade voor fietsers Monseigneur Feronlaan – Monesveld (Nieuw
Lotbroek). Op verzoek van de bewoners heeft de gemeente hier een hek geplaatst
om doorgaand (brom- en
fiets)verkeer te weren. Bij het hek worden vaak auto’s geparkeerd. Even
afremmen en zo nodig afstappen kost minder tijd dan omrijden. Hier is geen
overleg met de Fietsersbond over geweest. We accepteren de situatie.
·
Op initiatief van Wandelnet is er een goede inventarisatie van de onbewaakte
overwegen in Parkstad Limburg gemaakt. Daarmee heeft het bestuur van harte
ingestemd. Deze inventarisatie wordt als uitgangspunt gebruikt bij het innemen
van standpunten over eventuele plannen voor (sluiting van) deze onbewaakte
overwegen. Daarbij gaan wij er bij voorbaat vanuit dat deze overwegen openblijven.
·
Vaak wordt in overleg met gemeenten alleen gefocust op de
‘normale’ routes, langs de drukke wegen, terwijl met geringe aanpassingen een
veel rustiger, veiliger en leuker alternatief denkbaar is. Ook als hier bij de
betreffende gemeenten nog weinig aandacht voor is, zullen we dit waar nodig ter
sprake brengen.
·
Op 27 oktober hebben enkele mensen deelgenomen aan de fietstocht
van HeerlenMondiaal door Parkstad Limburg, waarin enkele ‘duurzaamheidsdoelen’
zijn bezocht.
·
Op 7 november vond de ‘kick-off community Op de Pedalen’ plaats.
Ligt de nadruk vooral op Maastricht en de Westelijke Mijnstreek? Een uitdaging
om zelf ook meer (en in samenwerking met anderen) tot actie over te gaan.
·
Op 23 november hebben twee bestuursleden het ‘Scientific Café’
over mobiliteit in Carboon 6 (voormalig CBS-gebouw, Heerlen) bijgewoond.
·
We
hebben weer een paar keer intern gesproken over ons
functioneren en vooral de soms gebrekkige effectiviteit van onze contacten met
de gemeenten. In enkele gemeenten (Landgraaf, Brunssum) verlopen de contacten
stroef omdat de betreffende ambtenaren niet zo pro-fiets zijn en weinig
ophebben met vernieuwde inzichten (bijvoorbeeld over de breedte van
fietsstroken). Ook worden we te vaak pas geconsulteerd als plannen al in een
vergevorderd stadium zijn (Kruisstraat Heerlen).
·
Het
landelijke meldpunt op de website van de Fietsersbond
voor knelpunten functioneert weliswaar maar er wordt maar beperkt gebruik van
gemaakt. Het wordt als moeilijk toegankelijk ervaren. We hebben de indruk dat
knelpunten vaker rechtstreeks op de websites van de gemeenten worden aangemeld.
Tevens hebben we een actie opgestart om de Hoofdstraat in Hoensbroek voor twee
richtingen op te stellen. Via het meldpunt heeft deze actie niet tot resultaat
geleid.
·
Het
bestuur heeft de pogingen gestaakt om een eigen
afdelingswebsite te realiseren binnen de website van de landelijke Fietsersbond.
Voor het opzetten en onderhouden van deze webpagina’s ontbreekt de menskracht
met voldoende kennis. Wel heeft de voorzitter op de weblog www.fietsersbondpsl.blogspot.com zo nu en dan aandacht
besteed aan de activiteiten van de afdeling. Dit wordt voorlopig voldoende
geacht. Ook is op initiatief van Marcel Migchelsen een Facebook-pagina
Fietsersbond afdeling Parkstad Limburg gestart. Hierop worden zo nu en dan ook door
Harrie Winteraeken berichten op geplaatst.
·
Samen met VVN werd in oktober bij het Bernardinus College meegewerkt
aan de fietscontrole, en in november bij het Praktijkonderwijs Parkstad en het St.Janscollege.in
Hoensbroek
·
Tot
slot heeft Ab Mulder ook nog wat ‘onderhoud’ besteed aan de fietsrouteplanner.
Het Jaarverslag 2018 is op maandag 17
juni 2019 vastgesteld tijdens de ledenvergadering van de Fietsersbond afdeling
Parkstad Limburg.
Het bestuur van de Fietsersbond afdeling
Parkstad Limburg.
Redactie: Harrie Winteraeken (secretaris
ad interim).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten