Weblog Fietsersbond afdeling Parkstad Limburg

Weblog van de Fietsersbond afdeling Parkstad Limburg

Voorzitter: Harrie Winteraeken: hwinteraeken@hotmail.com.
Secretaris e-mail: parkstadlimburg@fietsersbond.nl


Knelpunten op uw fietsroute kunt u bij de secretaris melden of via website www.fietsersbond.nl.

zaterdag 2 juli 2016

Fietsersbond voor vrijliggende fietspaden Akerstraat-Noord Hoensbroek



Heerlen, 27 juni 2016

Aan:
het College van B&W van Heerlen
t.a.v. Wethouders Nico Aarts en Martin de Beer
Postbus 1
6400 AA Heerlen

Betreft: reconstructie Akerstraat-Noord te Hoensbroek.


Geachte heren Aarts en de Beer,

Ambtenaren van uw gemeente hebben onlangs aan de Fietsersbond afdeling Parkstad Limburg verzocht per brief ons standpunt kenbaar te maken inzake de positie van de fietser in relatie tot veiligheid en comfort met betrekking tot project ‘reconstructie Akerstraat-Noord’ te Hoensbroek. Dat standpunt zenden wij u nu toe.

De eerste ontwerptekeningen van de reconstructie van de Akerstraat Noord hebben we op 9 oktober 2015 in een ambtelijk overleg besproken. Deze brief gaat niet in detail in op de gekozen of nog te kiezen oplossingen, bijvoorbeeld met betrekking tot uitritten, kruisingen, aansluitingen en dergelijke.
De principevraag die beantwoord dient te worden, behelst het toepassen van gescheiden (vrijliggende) fietspaden dan wel fietsstroken langs het te reconstrueren tracé. In het ontwerp zijn fietspaden opgenomen tussen de parkeerplaatsen en de stoep. Fietsstroken zouden tussen de rijstrook en de parkeerplaatsen moeten komen.

Indien er voldoende ruimte in het dwarsprofiel van de weg aanwezig is – hetgeen hier het geval is – hebben vrijliggende fietspaden altijd de voorkeur boven fiets(suggestie)stroken.
Het principe is dat bij grote snelheidsverschillen het verkeer gescheiden wordt. Zowel motorvoertuigen als het langzaam verkeer (fietsers en voetgangers) zijn gebaat met ieder hun eigen domein.
Het scheiden wordt nog urgenter naarmate de verkeersstromen groter zijn. De Akerstraat-Noord is gekarakteriseerd als gebiedsontsluitingsweg (GOW), met ca. 20.000 motorvoertuigen per etmaal. De drukte wordt naar verwachting nog groter als bij de Allee in Amstenrade de aansluiting komt op de Buitenring. Ook de intensiteit van het fietsverkeer is er hoog, onder andere ten gevolge van het in de directe nabijheid gelegen St. Jans College.

De Ontwerpwijzer fietsverkeer (uitgave Fietsberaad/CROW) geeft richtlijnen voor de inrichting van de weg met detailoplossingen bij kruisingen, in- en uitritten, rotondes enz.
Zowel de breedte van de langsparkeerstroken als van de vrijliggende fietspaden wordt erin aangegeven.
Van belang is te vermelden dat tussen de langsparkeervakken en het fietspad een (verhoogde) scheiding noodzakelijk is met een breedte van minimaal 70 cm (schrikstrook). Deze strook, waar passagiers veilig kunnen uitstappen en deuren niet of amper over het fietspad kunnen uitslaan, is bij deze reconstructie gepland.
Het reeds gereconstrueerde deel van de Akerstraat-Noord van de Kouvenderstraat naar het zuiden is voorzien van vrijliggende fietspaden. Ons is niets bekend over het vóórkomen van al dan niet eenzijdige ongevallen op dit tracé.
 
Ter verdere voorkoming van eenzijdige ongevallen wordt geadviseerd tussen het trottoir en het fietspad slechts een visuele scheiding toe te passen (bijv. rood fietspad, grijze trottoirtegels). Als recent voorbeeld moge de herinrichting van de Rijksweg-Zuid in Sittard dienen. Daar is alleen een visuele overgang met het trottoir zonder hoogteverschil (rij sierstenen ± 10 cm breed in een lichte kleur) met ook de stoep in (een ander patroon) klinkers. Mocht er een gevaarlijke situatie ontstaan vanuit de parkeerplekken, dan kan de fietser probleemloos uitwijken.

Tenslotte een opmerking over fietsstroken. Fietsstroken worden in bebouwde kom situaties vaak toegepast, juist vanwege ruimtegebrek. De recente uitgave van Fietsberaad/CROW Aanbevelingen fiets- en kantstroken (december 2015) schept helderheid om zo veilig mogelijke oplossingen voor stroken te geven voor verschillende situaties. Maar daar waar voldoende ruimte is, zoals bij de Akerstraat-Noord, verdienen zoals gezegd vrijliggende fietspaden altijd de voorkeur.

In de situatie van de Akerstraat-Noord zouden fietsstroken veel gevaarlijker zijn voor fietsers ten opzichte van de geplande fietspaden. Deuren van auto’s aan de kant van de chauffeur (die er in tegenstelling tot passagiers altijd is), kunnen over de fietsstrook uitslaan. Daarnaast moeten automobilisten bij aankomst en bij wegrijden de fietsstrook kruisen, wat conflicterende situaties kan opleveren, vooral als de automobilist optrekt zonder in de spiegel te kijken of als de fietser zich in de dode hoek bevindt. Plus het snelverkeer op de Akerstraat-Noord is slechts op decimeters van de fietser verwijderd.  

Wij gaan ervan uit dat wij u naar behoren hebben geïnformeerd, dat wij met het bovenstaande standpunt voldoende duidelijk zijn en dat u het ook overneemt. Vanzelfsprekend zijn wij gaarne bereid om zo nodig een en ander nader toe te lichten.

Met vriendelijke groeten,
De Fietsersbond, afdeling Parkstad Limburg,

Will Zeedzen en Harrie Winteraeken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten