Fietsersbond afdeling Parkstad Limburg
Verslag ledenvergadering dinsdag 20 juni 2023, 19:30. Café Pelt, Pancratiusplein 46, Heerlen – centrum
Aanwezig de bestuursleden Gerard Popelier (penningmeester), Hans Jager, Ab Mulder (verslag), Amalie v Stekelenburg, Jan Zeegers, Will Zeedzen, Dirk Smulders, Harrie Winteraeken (vz) en 7 leden.
Afmeldingen: 10 leden.
1. Opening: om zes minuten over half acht opende voorzitter Harrie Winteraeken de vergadering, die door 15 leden/bestuursleden werd bijgewoond.
2.
Mededelingen. We hebben meer leden
dan ooit, maar we hebben ook een paar (voormalige) gemeenten erbij gekregen,
namelijk Simpelveld (eerst bij de afdeling Maastricht en Mergelland) en
Schinnen (voorheen afdeling Westelijke Mijnstreek).
Iedereen stelt zich kort voor. (De verslaggever stelt vast dat hoewel er veel
leden aanwezig zijn, er toch maar twee nog niet grijs zijn. Dat zou wel een
actiepunt mogen zijn. Dit landelijke fenomeen verklaart waarschijnlijk ook
waarom er zoals de vz meldt betrekkelijk weinig echt actieve afdelingen in
Limburg meer zijn. Naast Parkstad alleen Maastricht.) Ab Mulder merkt aan het
einde van de vergadering op dat de activiteit van afdeling Parkstad Limburg vooral
te danken is aan de ongebreidelde inzet en het enthousiasme van de voorzitter,
al vanaf 1990.
3. De agenda wordt ongewijzigd vastgesteld.
4. Verkiezing Bestuur.
· De zittende bestuursleden Hans Jager, Ab Mulder, Gerard Popelier (penningmeester), Harrie Winteraeken (voorzitter en interim-secretaris) en Will Zeedzen stellen zich herkiesbaar (tot verrassing van henzelf, en ze worden nog herkozen ook!)
· Amalie van Stekelenburg, Dirk Smulders en Jan Zeegers zijn kandidaat-lid voor het bestuur. Zij zijn overigens al een poos actief in het bestuur. Van alle drie wordt de verkiezing bevestigd door de leden.
· De functie van secretaris is nog steeds vacant en er blijkt helaas niemand spontaan bereid die taak op zich te nemen.
5.
Vaststellen Jaarverslag 2019 – juni 2023.
Will verbaast zich erover wat er de afgelopen jaren allemaal toch nog gebeurd
is, ondanks corona. En het was nog maar een selectie merkt de vz op.
Bij de bladzijgewijze behandeling wordt een groot aantal opmerkingen gemaakt,
die de verslaglegger wegens de overzichtelijkheid bij punt 8 neerzet, omdat ze
betrekking hebben op nieuwe of nog actuele actiepunten, en daarom minder in het
verslag van het verleden thuis lijken te horen (arbitrair natuurlijk). Er wordt
eigenlijk alleen een tikfout gemeld.
Het
verslag werd goedgekeurd en de vz werd bedankt voor zijn inspanningen.
6.
Project Doortrappen. Dirk heeft hierover
een PowerPoint-presentatie. Dit project is overgewaaid uit het noorden van het
land en de bedoeling ervan is, om oudere mensen aan het bewegen te krijgen,
vaak voor het eerst op een E-bike. Vorig jaar werden al een paar ritten
gereden, die eigenlijk pilots waren. Dit jaar is het allemaal veel meer
voorbereid. Alle routes zijn door Dirk voorgereden, om niet onverwachts door obstakels
te worden verrast. Het rijden van knooppuntenroutes is in Parkstad niet zo
makkelijk als elders, omdat er grote gaten in zitten of je kruist de alom
aanwezige infrastructuur wel heel vaak. Dan is doortrappen met een groep heel
lastig. De routes zijn door Raymond Oostwegel uit Maastricht uitgezet en door
Dirk aangepast tot rijdbare routes.
Er is de betreffende gemeenten blijkbaar veel aan gelegen om mensen op de fiets
te krijgen. De twee routes in Heerlen begonnen met koffie met gebak, een
uitgebreide veiligheidsinstructie en een rijvaardigheidstest, gevolgd door een
lunch en de route. Een fietsenmaker gaf een demo en instructie over een
fietshelm, Dirk voerde ook nog allerlei kleine reparaties uit en plaatste
enkele spiegels.
De fietsersbond had de route uitgezet, maar de gemeente moest de mensen
activeren. Dat ging in Landgraaf mis, maar in Heerlen waren de groepen vol.
Dirk is met deze actie (met ondersteuning van Jan) dus bezig geweest met iets
anders dan het overleg met gemeenten: actie. Maar de route om Vaals gaat hem
daarvoor net wat te ver.
Informatie is te vinden op HeelHeerlenBeweegt.nl/doortrappen. Er is ook een
nieuwsbrief.
7.
Suggesties en voorstellen van de leden. Gezien de
opmerkingen die hier werden gemaakt, schuif ik de meeste ook door naar punt 8,
zodat ze gesorteerd per gemeente komen te staan.
Harrie meldt dat je problemen met de bestrating, onderhoud, snoeien etc. het
beste direct aan de betreffende gemeente kunt doorgeven via hun website. Petra
meldt dat je dat ook kunt doen via de ‘Buiten-beter-app’.
Harry Simons vindt dat heggen en andere begroeiing het uitzicht vaak
belemmeren. Vooral vanuit de auto, omdat je dan laag zit. Hier geldt dat
gemeenten vaak snel reageren als een automobilist meldt dat er gevaarlijke
situaties ontstaan voor fietsers.
8.
Overleggen en knelpunten in de diverse
gemeenten.
‘Velo-city’: Parkstadbreed wordt dit uitgerold. Je kunt een E-bike voor een
half uur huren. Een OV-fiets (zonder versnellingen!) is in de heuvels niet erg
aangenaam. Ook in Brunssum en Schinveld zijn al fietsen ‘gevonden’. Het gaat
zelfs over de grens tot in Aken. In Duitsland is een helm verplicht, maar die
moet je wel zelf meenemen. Het gebruik in aantallen valt overigens reuze mee.
Heerlen:
– Hoe staat het met de (voormalige) fietsenstalling onder het Van
Grunsvenplein? Dit wordt aan de gemeente gevraagd.
– Terlindenweg: deze wordt door Petra, oprijdend, als onveilig ervaren: te smal
voor fietsers. Vooral in donker voel je je ongezien. Hier is in het verleden al
eens aandacht voor gevraagd, maar ook hier kunnen we de gemeente vragen om hier
verbetering in aan te brengen.
Kerkrade/Landgraaf: Tunnelweg achterstallig onderhoud. Wordt aan de
gemeente(n) gevraagd.
Brunssum:
– Het verkeerslicht op het Bodemplein is zo archaïsch dat daar weinig aan kan
worden verbeterd. Vergeten te melden: we hebben al concepttekeningen gezien van
een nieuwe situatie met 2 rotondes, maar het wachten is op geld.
– Bij de kruising van de Dorpstraat met de Schinvelderstraat moet de links
afslaande fietser 2 keer wachten, waardoor die gevaarlijk oversteekt. Moet de
fietser op de parallelweg zijn, dan is hier geen oplossing voor. Dit bij de
gemeente aankaarten.
– Hoogenboschweg: op het voormalige Erkens-terrein worden woningen gebouwd en
er is een schutting verschenen, waardoor het voetpad daar is verdwenen. Dit
levert vervelende situaties op. Waarom is dit gebeurd? Dit wordt aan de
gemeente gevraagd.
– Jonker v Weerststraat/Schinvelderstraat: de bosjes op de hoek verhinderen
automobilisten vrije uitkijk naar links op het fietspad. De gemeente vragen om
dit met snoeien op te lossen.
Beekdaelen:
– Bij Stelrad is een gevaarlijke aansluiting voor fietsers op de Parkstadroute
(oversteek Kathagen). Bovendien maken motorrijders soms gebruik van het
fietspad en de tunnel onder de Buitenring om de omweg naar Nuth te vermijden.
Heel gevaarlijk: dus beter handhaven!
Voerendaal:
De aansluiting van het nieuwe fietspad op de T-splitsing Vrakelbergerweg/Mingersborg
is gevaarlijk en onlogisch voor fietsers. Er is zelfs geen ‘rugdekking’. En er
is een ‘hopeloze’ voorrangsregeling. De gemeente wordt gevraagd dit te
verbeteren.
9.
Wat verder nog ter tafel komt en rondvraag.
Dirk benadrukt dat er niet alleen vergaderingen met gemeentebesturen zijn. Hij
hoopt binnenkort tijd te hebben voor een websitepagina van de FB voor onze
afdeling.
Amalie meldt dat er een succesvol project is om fietsen te doneren om ze een 2e
leven te kunnen geven.
Petra was blij dat ze er vanavond bij was.
Harrie wijst voor informatie op PsL: http://fietsersbondpsl.blogspot.nl en op onze
facebook pagina.
Harrie sluit de bijeenkomst om iets over half
tien en dankt ieder voor de bijdrage.
Voor degenen die nog even na willen praten is er gelegenheid om een drankje te
drinken. De verslaggever had een lange dag en spoedt zich naar zijn auto (omdat
onweer was afgegeven) en het nu inderdaad begint te regenen. Helaas lang niet
genoeg, de natuur is erg droog.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten