Fietsersbond
en Wandelnet komen in actie tegen sluiting van de fiets- en wandeltunnel nabij
De Bril in Kerkrade.
Uit
berichten van de gemeente Kerkrade blijkt dat het College van Burgemeester en
Wethouders van Kerkrade onlangs heeft besloten om de fiets- en wandeltunnel
nabij De Bril (de tunnels aan het begin van de Kerkradersteenweg onder de
spoordijk van het lijn Kerkrade – Heerlen) te sluiten en vol te storten. Het
tunneltje zelf ligt onder de Kerkradersteenweg.
Vanaf 25
april ligt het definitieve verkeersbesluit ter inzage. Tot 5 juni kan eventueel
bezwaar gemaakt worden tegen dit besluit.
Zie hiervoor
het onderstaande bericht in Dagblad De Limburger van 20 april.
Het zou toch
wel jammer zijn als dit plan doorgaat. Niet alleen vanwege de comfortabele
route, maar ook vanwege de aantasting van een cultuurhistorisch waardevol
ensemble dat stamt uit een tijd dat fietsen en wandelen eigenlijk belangrijker
gevonden wordt dan nu.
De
onderbouwing van de fundering kan daarbij in twijfel worden getrokken. Zo nodig
handhaaft men bij een verdieping van zo’n 25 cm. 'opstaande randen' van enkele
decimeters breed, dan blijven het trottoir en het fietspad zeker nog breed
genoeg (voor deze korte afstand). De kosten zullen hier zeker van meevallen.
Er heeft
voor deze besluitvorming geen overleg plaatsgevonden met de Fietsersbond en
Wandelnet. Op ons verzoek zal binnenkort hierover met medewerkers van de
gemeente Kerkrade worden overlegd. De kans is klein dat alleen met ambtelijk
overleg het besluit van B&W zal worden herroepen. Dat houdt in dat de
Fietsersbond en Wandelnet waarschijnlijk bezwaar zullen aantekenen. Om duidelijk
te krijgen dat de sluiting van het tunneltje onvoldoende draagvlak heeft, maar
volgens ons ook niet hoeft te gebeuren, is het goed als gebruikers dit ook bij
de gemeente kenbaar maken. De verantwoordelijke wethouder is Tim Weijers.
Bericht Dagblad De Limburger van 20 april 2019:
Kerkrade sluit te lage en risicovolle tunnel
Kerkrade gaat de fiets- en wandeltunnel
onder de Wijngracht sluiten en volstorten. De tunnel voldoet niet meer aan de
eisen en is volgens de gemeente in theorie overbodig.
DOOR RUBEN VAN ERP
KERKRADE
Het gaat om de tunnel die (aan de westkant) vlak voor
de spoortunnels bij het centrum - in de volksmond bekend als D’r Bril - onder de Wijngracht doorloopt. Uit
onderzoek blijkt dat de tunnel sterk verouderd is en niet meer voldoet aan de
eisen. Zo is onder meer de doorrijhoogte te laag en is geen verlichting
aanwezig.
De doorrijhoogte is dermate gering dat gebruik van de tunnel
een risico vormt. „Indien een fietser (ernstig) letsel oploopt als gevolg
hiervan, dan is de gemeente aansprakelijk”, zo luidt de boodschap van de
ambtenaren richting het college van B en W. Om zo’n situatie te voorkomen zijn
acuut borden aan weerszijden van de tunnel geplaatst met de tekst: ‘Fietsers
afstappen! Fietsen door tunnel op eigen risico!’
De hoogte voor fietsers varieert van 2,24 tot 2,30
meter. Voor voetgangers is dat nog een stuk lager, tussen de 2,07 en 2,10
meter. Naast fietsers loert er dus ook gevaar voor wandelaars en joggers met
enige lengte. De hoogte komt bij lange na niet in de buurt van de 2,50 meter
zoals die staat voorgeschreven in de Ontwerpwijzer fietsverkeervan
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).
De tunnel wordt met name gebruikt door fietsers,
voetgangers en joggers die vanaf de Kerkradersteenweg of de Hammolenweg naar
het centrum gaan. Door de tunnel kunnen ze ongehinderd de Wijngracht kruisen om
vervolgens via de oude tramtunnel naar het centrum te gaan. Ook wandelaars die
de route door de Anstelvallei lopen maken vaak gebruik van de tunnel. Volgens
de gemeente maakt de aanwezigheid van het grote kruispunt met stoplichten de
tunnel in theorie overbodig. Fietsers kunnen immers ook hier oversteken, maar
dan niet ongehinderd. Wandelaars moeten via het kruispunt 75 meter omlopen, en
hun route loopt dan niet meer volledig door de natuur.
Om de tunnel te handhaven moet deze onder meer worden
verdiept en verlicht. Ook dient de constructie op enkele plekken te worden
gerepareerd. Kerkrade schat de kosten tussen de 120.000 en 170.000 euro. Mocht
er een fundatie onder de tunnel liggen, dan moet er mogelijk zelfs een geheel
nieuwe tunnel gebouwd worden.
Kerkrade
neemt dit risico niet en gaat de tunnel sluiten, hetgeen circa 50.000 euro
kost. Nadat de tunnel is volgestort zullen de ingangen worden dichtgemetseld.
De toegangspaden worden gevuld met grond. Verwacht wordt dat de werkzaamheden
over vier maanden starten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten