Via een artikel in Dagblad De
Limburger van 20 april jl. werd bekend dat de gemeente Kerkrade de fiets- en wandeltunnel onder de Wijngracht
wil sluiten. Deze fiets- en wandeltunnel
ligt dicht bij De Bril, de tunnels onder de spoorlijn Chevremont – Kerkrade
Centrum.
De Fietsersbond afdeling Parkstad
Limburg en Wandelnet Nederland regio Zuid-Limburg zijn hierdoor behoorlijk
verrast.. Er is op 1 mei wel nog overleg geweest tussen bestuursleden van de
Fietsersbond Parkstad Limburg en van Wandelnet Zuid-Limburg geweest met drie
ambtenaren van de gemeente, maar daar werd slechts het besluit van het College
van Burgemeester en Wethouders toegelicht. Voorafgaand aan dat overleg hebben
zij de fiets- en wandeltunnel ter plaatse geïnspecteerd. In een bezwaarschrift wordt
door Fietsersbond en Wandelnet kenbaar gemaakt
dat zij betreuren dat dit verkeersbesluit genomen is. Daarbij verzoeken zij
B&W om dit besluit te heroverwegen.
Daartoe voerden beide
organisaties de volgende argumenten aan:
·
Het
is gewoon zonde om deze meer dan 50 jaar oude historische verbinding voor
langzaam verkeer, die door een mooi natuurgebied loopt, af te sluiten. Zo’n
mooie verbinding door een prachtig stukje natuur kom je op niet veel plaatsen
in Nederland tegen. Daarbij achten zij ook de cultuurhistorische waarden (uit
een tijd dat fietsen en wandelen blijkbaar belangrijker werden gevonden) in het
ensemble met de tunnels van De Bril voldoende waardevol om als geheel behouden
te blijven.
·
Het
voor de hand liggend en aangedragen alternatief via het nabijgelegen kruispunt
met VRI is hoe dan ook een verslechtering. Een ongelijkvloerse kruising is ten
allen tijde veiliger. En de huidige route is ook vlotter en comfortabeler.
·
Er
wordt aangegeven dat er onvoldoende middelen zijn om deze tunnel nu en in de
toekomst te kunnen onderhouden. Dit is een politiek-bestuurlijke keuze en geen
tot in lengte van dagen voldongen feit. Volgens beide organisaties kunnen er
voldoende financiële middelen worden vrijgemaakt voor het behoud van deze
tunnel.
·
Er
is volgens Fietsersbond en Wandelnet onvoldoende onderzocht welke mogelijkheden
er zijn om de huidige tunnel veilig(er) te maken. Zo is op dit moment niet
bekend hoe de huidige fundering van de tunnel is opgebouwd: waarschijnlijk ligt
hier een plaatfundering. Maar hoe diep deze onder het huidige maaiveld (wegdek)
ligt, is niet onderzocht.
·
Gesteld
wordt dat de hoogte van de tunnel niet meer voldoet aan de huidige eisen. In het
besluit van B&W wordt gesproken over ‘van wettelijke toepassing zijnde
eisen’. Het toepassen van de ontwerpcriteria uit de Ontwerpwijzer Fietsverkeer
van het wetenschappelijk instituut CROW is uiteraard het algemene streven,
echter niet wettelijk verplicht. In de praktijk worden deze om praktische
redenen zeker niet altijd en overal toegepast, zoals ook in de gemeente
Kerkrade. Overigens is het zo dat de huidige hoogte, 2,30 meter, in de
afgelopen 50 jaar zover bekend niet tot enig ongeval heeft geleid.
·
Alhoewel
de tunnel blijkens informele informatie niet heel veel gebruikt wordt, zullen
tellingen een meer objectief inzicht geven over het daadwerkelijk gebruik. Dan
kan het actuele gebruik ook daadwerkelijk worden afgewogen ten opzichte van een
norm die de gemeente Kerkrade zich voor (on)voldoende gebruik stelt.
·
Hoewel
in het besluit wordt aangenomen dat er kostbare en ingrijpende werkzaamheden
vereist zijn, is niet overtuigend aangetoond dat de tunnel constructieve
gebreken vertoont. Bij de inspectie zijn geen scheuren of dergelijke
vastgesteld. Hetgeen overigens niet betekent dat er geen gebreken zijn.
Fietsersbond PsL en Wandelnet
stelden de volgende sobere en doelmatige oplossing voor:
·
Onderzoek
hoeveel ruimte daadwerkelijk onder het huidige maaiveld / wegdek in de tunnel
beschikbaar is. Naar verwachting is dat 20 à 30 cm. Verwijder de huidige tegels
en klinkers en maak met een stroeve afdeklaag de waarschijnlijk aanwezige
plaatfundering geschikt om over te fietsen/wandelen. Wellicht wordt hiermee
niet geheel voldaan aan de criteria uit de Ontwerpwijzer Fietsverkeer, maar er
wordt in ieder geval ca. 20 cm winst geboekt. De kosten hiervan overzienbaar en
wellicht goedkoper dan sluiting en opvullen van de tunnel.
·
Onderzoek
grondig of, en in hoeverre er op korte termijn constructieve herstel- of
verbeteringsmaatregelen nodig zijn.
·
Ter
verhoging van de sociale veiligheid kan (intelligente) ledverlichting in de
tunnel worden aangebracht.
Afsluitend concludeerden
Fietsersbond en Wandelnet dat zij van mening waren dat zij met het voorgaande te
hebben aangetoond dat het genomen besluit wellicht wat voorbarig en op
onvoldoende zorgvuldige onderbouwing genomen is. Zij willen ook graag blijven
meedenken over welke praktische en eenvoudige oplossingen mogelijk zijn om de
tunnel een ‘tweede leven’ te geven. Dit tot veel fiets- en wandelplezier voor
de inwoners van Kerkrade.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten