Aansluiting nodig van Nuth op Leisure Lane
Onlangs
stuurden de Fietsersbond afdeling Parkstad Limburg en Wandelnet Zuid-Limburg
hun gezamenlijke standpunt over de overgang Brakkendergats in Nuth (Beekdaelen)
naar hun landelijke bureaus. Daar was een adviesaanvraag van ProRail
binnengekomen.
De spoorwegovergang
Brakkendergats is er voor fietsers en voetgangers die van Ter Schuren naar Laar
/ Hellebroek willen. Voor degenen die niet zo bekend zijn met deze plaatselijke
benamingen: dit gebied ligt tussen Hoensbroek en Nuth.
In juli 2015
kregen we de heuglijke mededeling dat de overweg Brakkendergats openblijft. Dit
na een vergelijkbaar proces, dat nu weer in gang is gezet. Toen was de
conclusie dat de overweg zo overzichtelijk is, dat oversteken niet gevaarlijk
is.
Ons
standpunt is dat de overweg Brakkendergats in stand moet blijven. De oversteek,
de benutting van het spoor en daarmee de veiligheidssituatie zijn de afgelopen
drie jaar niet veranderd. Dat oversteken zo onveilig is dat voetgangers en
fietsers hier geweerd moeten worden, daarvan is ons inziens geen sprake.
Sluiting van
de overweg Brakkendergats ten faveure van de overweg Laar biedt voor fietsers
en voetgangers geen enkele meerwaarde. De route via de overweg Brakkendergats
zorgt beter dan de overweg Laar voor een goede ontsluiting van het gebied rond
de Geleenbeek, dat enkele jaren geleden een grote opwaardering voor natuur en
recreatie heeft gekregen. Daarbij zijn nu voor de inwoners van Nuth via de
Brakkendergats de Leisure Lane én de fietsroute Hoensbroek – Geleen via het
oude mijnspoor toegankelijk. Vanuit de Brakkendergats zijn hiervoor overigens
ook twee nieuwe fietsbruggen over de Geleenbeek aangelegd. Sluiting van de
Brakkendergats zal ook de mogelijkheden van een ‘ommetje’ door dit gebied
ernstig beperken.
Richting het
zuidoosten toe kan de overweg ‘Laar’ wel nog een alternatief zijn, maar naar
het noordwesten toe is er nu geen alternatief. De huidige brug van de N298 /
Daelderweg over het spoor is voor fietsers en voetgangers zeer onaantrekkelijk.
Zeker recreatief verkeer wil daar ook in de toekomst weg blijven. Daarbij is de
toekomstige situatie na aansluiting van de Buitenring op de A76 voor fietsers
en voetgangers volstrekt onduidelijk, dit in verband met de daar te
reconstrueren kruising naast de spoorbrug. (Een turborotonde is daar alleen
acceptabel als er een ongelijkvloerse kruising voor fietsers en voetgangers
komt, wat vanwege de aansluiting op de brug over het spoor technisch verre van
eenvoudig zal zijn.)
Een
alternatief dat waarschijnlijk wel tot een verbetering leidt, is het aanleggen
van een spoorwegovergang naar het noorden toe bij station Nuth. Hier is al een
overgang die de toegang geeft tot het perron. Deze tweede overweg zorgt dan ook
dat vanuit Nuth het gebied rond de Geleenbeek en de Leisure Lane beter toegankelijk
worden. Wellicht dat ProRail hieraan wil meewerken als ze de overweg
Brakkendergats willen sluiten?
Op basis van
het voorgaande zijn wij van mening dat de overweg Brakkendergats voorlopig open
moet blijven. Daarbij pleiten wij voor de aanleg van een goede overgang bij
station Nuth én voor een voor fietsers en voetgangers acceptabele oplossing bij
de reconstructie van de kruising N298 – Daelderweg.
Ps.: Afschriften
van deze brief zijn gestuurd naar Kelly Regterschot van IBA-Parkstad Limburg
(de Leisure Lane is een initiatief van de Internationale Bauaustellung Parkstad
Limburg), Gedeputeerde Eric Geurts van de Provincie Limburg, en naar we
aannemen ook de na 1 januari behandelend ambtenaar van de gemeente Beekdaelen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten