Aan: de Gemeenteraad van Onderbanken
6450 CB SCHINVELD
Betreft:
zienswijze bestemmingsplan Reconstructie N274
Geacht
college,
Wij
wensen graag onze zienswijze te geven over het ontwerpbestemmingsplan voor de
reconstructie van de N274 nabij Schinveld, zoals dat vanaf 9 juni tot en met 20
juli ter inzage ligt. Onze zienswijze komt mede voort uit twee ambtelijke
overleggen die bestuursleden van ons hebben gehad met projectmedewerkers en een
ambtenaar van uw gemeente. Wij spreken onze waardering hiervoor uit.
Wij
constateren echter dat de voorliggende plannen vooral een verbetering van de
situatie voor het snelverkeer betekenen en dat het daarvoor meerdere
ruimtebeslag ten koste gaat van de aldaar al jaren aanwezige
fietsvoorzieningen. Wij duiden daarbij op het niet meer van alle richtingen
gelijkwaardig kunnen kruisen van de rotonde Jabeekerweg
– Kneijkuilerweg én de dreiging om de doorgaande route parallel aan de N274
van en naar Brunssum te verliezen.
Omdat
tot nu toe is gekozen voor slechts gedeeltelijk compenserende
fietsvoorzieningen, veroorzaken deze plannen, als ze niet worden verbeterd, een
aanzienlijke vermindering van de fietsvoorzieningen langs deze weg. Wij zijn
van mening dat deze gedeeltelijke degradatie niet strookt met het provinciale
beleid voor de instandhouding en verbetering van de fietsvoorzieningen. Wij
gaan er namelijk vanuit de het streven van provincie en gemeente erop is
gericht dat het fietsverkeer wordt gestimuleerd, zeker voor de wat langere
afstanden.
Ons is
meegedeeld dat de Provincie Limburg in feite initiatiefnemer van deze
reconstructie is en dat deze al enkele jaren door de provincie wordt voorbereid.
Wij zijn echter pas in een laat stadium van de planvorming betrokken. Op dat
moment waren er al verschillende bestuurlijke keuzes gemaakt die leidend waren
voor de verdere planvorming. Ons werd meegedeeld dat de door ons aangedragen
alternatieven voor de fietsvoorzieningen (vooral tunnels versus brug) niet meer
mogelijk zijn, vooral omdat het grondbeslag ten gevolge van uw keuzes al
‘vaststaat’.
Wij
zijn dan ook van mening dat u ons en wellicht ook andere belanghebbenden in een
veel vroeger stadium bij de planvorming had moeten betrekken, zodat onze
alternatieven wél waren meegewogen. Wij achten uw aanpak niet meer van deze
tijd. Het is bij veel gemeenten wel al de gewoonte om vroegtijdig
belanghebbenden bij de planvorming te betrekken en ‘vooroverleg’ te voeren.
Want u weet toch ook dat overleg aan de ‘voorkant’ lastige procedures en
tijdverlies later in het proces kunnen voorkomen.
U komt
nu ‘met de schrik’ vrij omdat we de beperkende kaders van deze plannen (met
tegenzin) accepteren. Wij duiden dan vooral op de acceptatie van de fietsbrug
over de rotonde Jabeekerweg – Kneijkuilerweg. Daarmee blijven we in deze
zienswijze met onze wensen binnen de plangrenzen die u zo vroegtijdig heeft
bepaald. Maar via u roepen wij in het bijzonder de Provincie Limburg op om
spoedig alle nog voorliggende reconstructieplannen van provinciale wegen aan de
verschillende afdelingen én de provinciale vertegenwoordigers van de
Fietsersbond in Limburg voor te leggen, zodat onze inspraak in het vervolg wel
volledig kan worden meegenomen.
Het
voorliggende plan heeft naar onze mening twee grote gebreken.
1.
De Fietsbrug
Op
zich is een fietsbrug een mooie en veilige manier om een turborotonde te
passeren, maar met de aanleg van één fietsbrug is de rotonde Jabeekerweg –
Kneijkuilerweg slechts diagonaal te kruisen. Normalerwijze wordt deze rotonde
ook door fietsers van vier zijden benaderd die de mogelijkheid moeten hebben om
weer drie richtingen uit te gaan. De ongetwijfeld mooi ontworpen fietsbrug mist
echter de functionaliteit van het voor een deel van de fietsers zo eenvoudig
mogelijk passeren van de rotonde. Veel fietsers hebben nog een oversteek van de
provinciale wegen nodig, waar we uit oogpunt van verkeersveiligheid eigenlijk
vanaf wilden.
2.
De doorgaande route langs de N274
U heeft de doorgaande fietsroute langs de N274 van
en naar Brunssum grotendeels geblokkeerd. U gaat blijkbaar van de
veronderstelling uit dat alle fietsers graag via het centrum van Schinveld
rijden, maar wij verwachten dat deze omweg waarschijnlijk slechts de voorkeur
zal hebben van een beperkt aantal recreatieve fietsers. Naar onze mening zullen
de meeste doorgaande fietsers liever de meest rechtstreekse route willen
blijven rijden vanaf de rotonde Jabeekerweg – Kneijkuilerweg langs de N274 naar
Brunssum.
Wij verwachten van u dan ook dat deze route in
stand blijft, het liefst tweezijdig langs de N274. Voor de oostzijde moeten
hier nog enkele ontbrekende schakels worden hersteld. Mocht de route langs de
oostzijde niet realiseerbaar meer zijn, dan dient er aan de westzijde langs de
N274 een volwaardige route in twee richtingen te komen.
Op zich biedt hier de parallelweg Echterbaan voldoende
mogelijkheden, waarbij de breedte zodanig dient te zijn, dat fietsers en
landbouwverkeer veilig kunnen passeren.
Op enkele plekken dient deze route langs de N274
nog te worden gefaciliteerd, zodat deze ook in Brunssum goed aansluiting vindt.
Zo dient er behalve een fietsvriendelijke onderdoorgang (ecopassage) bij de
Merkelbekerbeek, een mogelijkheid te komen om linksaf te slaan bij de Leuperweg,
dienen de fietsstroken aan de nieuwe ontwerpnormen te voldoen en dient er ook
een veilige aansluiting te blijven van de Echterbaan op de rotonde Haefland –
Molenvaart – Schinvelderstraat. Daarbij dient u naar onze mening ook de
gemeente Brunssum ertoe te bewegen dat daar de in heel Nederland gangbare
regeling van ‘fietsers op rotondes binnen de bebouwde kom in de voorrang’ ook
wordt toegepast, om te beginnen op de rotonde Haefland – Molenvaart –
Schinvelderstraat.
Bij de rotonde Jabeekerweg – Kneijkuilerweg is ook
voor fietsers een oversteek over de Jabeekerweg in twee richtingen nodig bij
het tankstation (waar ook een linksaf voor bezoekers van het tankstation en het
overige verkeer moet komen). Wij beseffen dat dit geen optimale oversteek is,
maar u wilde zo nodig een halve oplossing met één brug. Richting Duitsland zal
er een fietspadaan de westzijde van de N274 in twee richtingen
moeten worden aangelegd tot aan een goede oversteek (met middengeleider) naar
het fietspad aan de oostzijde van de weg.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten