Aan:
het
College van B&W van Heerlen
t.a.v.
Wethouders Nico Aarts en Martin de Beer
Postbus 1
6400 AA
Heerlen
Betreft: reconstructie
Akerstraat-Noord te Hoensbroek.
Geachte heren
Aarts en de Beer,
Ambtenaren
van uw gemeente hebben onlangs aan de Fietsersbond afdeling Parkstad Limburg verzocht
per brief ons standpunt kenbaar te maken inzake de positie van de fietser in
relatie tot veiligheid en comfort met betrekking tot project ‘reconstructie
Akerstraat-Noord’ te Hoensbroek. Dat standpunt zenden wij u nu toe.
De eerste
ontwerptekeningen van de reconstructie van de Akerstraat Noord hebben we op 9
oktober 2015 in een ambtelijk overleg besproken. Deze brief gaat niet in detail
in op de gekozen of nog te kiezen oplossingen, bijvoorbeeld met betrekking tot
uitritten, kruisingen, aansluitingen en dergelijke.
De
principevraag die beantwoord dient te worden, behelst het toepassen van
gescheiden (vrijliggende) fietspaden dan wel fietsstroken langs het te
reconstrueren tracé. In het ontwerp zijn fietspaden opgenomen tussen de
parkeerplaatsen en de stoep. Fietsstroken zouden tussen de rijstrook en de
parkeerplaatsen moeten komen.
Indien er
voldoende ruimte in het dwarsprofiel van de weg aanwezig is – hetgeen hier het
geval is – hebben vrijliggende fietspaden altijd de voorkeur boven
fiets(suggestie)stroken.
Het principe
is dat bij grote snelheidsverschillen het verkeer gescheiden wordt. Zowel
motorvoertuigen als het langzaam verkeer (fietsers en voetgangers) zijn gebaat
met ieder hun eigen domein.
Het scheiden
wordt nog urgenter naarmate de verkeersstromen groter zijn. De Akerstraat-Noord
is gekarakteriseerd als gebiedsontsluitingsweg (GOW), met ca. 20.000
motorvoertuigen per etmaal. De drukte wordt naar verwachting nog groter als bij
de Allee in Amstenrade de aansluiting komt op de Buitenring. Ook de intensiteit
van het fietsverkeer is er hoog, onder andere ten gevolge van het in de directe
nabijheid gelegen St. Jans College.
De Ontwerpwijzer fietsverkeer (uitgave
Fietsberaad/CROW) geeft richtlijnen voor de inrichting van de weg met
detailoplossingen bij kruisingen, in- en uitritten, rotondes enz.
Zowel de
breedte van de langsparkeerstroken als van de vrijliggende fietspaden wordt erin
aangegeven.
Van belang is
te vermelden dat tussen de langsparkeervakken en het fietspad een (verhoogde)
scheiding noodzakelijk is met een breedte van minimaal 70 cm (schrikstrook).
Deze strook, waar passagiers veilig kunnen uitstappen en deuren niet of amper
over het fietspad kunnen uitslaan, is bij deze reconstructie gepland.
Het reeds
gereconstrueerde deel van de Akerstraat-Noord van de Kouvenderstraat naar het
zuiden is voorzien van vrijliggende fietspaden. Ons is niets bekend over het
vóórkomen van al dan niet eenzijdige ongevallen op dit tracé.
Ter verdere voorkoming
van eenzijdige ongevallen wordt geadviseerd tussen het trottoir en het fietspad
slechts een visuele scheiding toe te passen (bijv. rood fietspad, grijze
trottoirtegels). Als recent voorbeeld moge de herinrichting van de Rijksweg-Zuid
in Sittard dienen. Daar is alleen een visuele overgang met het trottoir zonder
hoogteverschil (rij sierstenen ± 10 cm breed in een lichte kleur) met ook de
stoep in (een ander patroon) klinkers. Mocht er een gevaarlijke situatie
ontstaan vanuit de parkeerplekken, dan kan de fietser probleemloos uitwijken.
Tenslotte een
opmerking over fietsstroken. Fietsstroken worden in bebouwde kom situaties vaak
toegepast, juist vanwege ruimtegebrek. De recente uitgave van Fietsberaad/CROW Aanbevelingen fiets- en kantstroken
(december 2015) schept helderheid om zo veilig mogelijke oplossingen voor
stroken te geven voor verschillende situaties. Maar daar waar voldoende ruimte is,
zoals bij de Akerstraat-Noord, verdienen zoals gezegd vrijliggende fietspaden
altijd de voorkeur.
In de
situatie van de Akerstraat-Noord zouden fietsstroken veel gevaarlijker zijn
voor fietsers ten opzichte van de geplande fietspaden. Deuren van auto’s aan de
kant van de chauffeur (die er in tegenstelling tot passagiers altijd is),
kunnen over de fietsstrook uitslaan. Daarnaast moeten automobilisten bij
aankomst en bij wegrijden de fietsstrook kruisen, wat conflicterende situaties
kan opleveren, vooral als de automobilist optrekt zonder in de spiegel te
kijken of als de fietser zich in de dode hoek bevindt. Plus het snelverkeer op
de Akerstraat-Noord is slechts op decimeters van de fietser verwijderd.
Wij gaan
ervan uit dat wij u naar behoren hebben geïnformeerd, dat wij met het
bovenstaande standpunt voldoende duidelijk zijn en dat u het ook overneemt.
Vanzelfsprekend zijn wij gaarne bereid om zo nodig een en ander nader toe te
lichten.
Met
vriendelijke groeten,
De
Fietsersbond, afdeling Parkstad Limburg,
Will
Zeedzen en Harrie Winteraeken
Geen opmerkingen:
Een reactie posten