In
februari 2015 opent in Zwolle een nieuwe IKEA-vestiging. Volgens IKEA wordt het
de meest duurzame vestiging van het concern. Maar de Fietsersbond afdeling
Zwolle wil graag dat duurzaamheid ook tot uiting komt in het bevorderen van het
fietsverkeer. Niet iedereen koopt tenslotte direct een keuken of slaapkamer en
er zijn ook mensen die grote goederen thuis laten bezorgen.
Ton
Venselaar van de afdeling Zwolle wil graag onze positieve en negatieve
ervaringen horen met de IKEA-vestiging in onze buurt. En dat is wat ons betreft
de vestiging op de Woonboulevard van Heerlen.
Ik
bezocht de IKEA-vestiging op zaterdag 3 januari om ongeveer 16.00 uur. Het was
er erg druk, in ieder geval de parkeerplaats voor het gebouw was zo goed als
vol. Daarnaast hebben ze nog een parkeergarage van twee verdiepingen en kan je
ook nog op het dak van de IKEA parkeren. Alles bij elkaar zijn het vele
honderden parkeerplaatsen.
Naast
de uitgang van de IKEA is de fietsenstalling. Er was voor ± 50 fietsen een plek
in de fietsenrekken. Nu was het slecht weer, het regende en niet veel meer dan
enkele 0C boven nul. Maar het aantal fietsen was bedroevend klein.
Op dat moment staan er 4 fietsen en 2 scooters. Maar van iemand die wat vaker
bij deze IKEA komt, hoorde ik dat er zelden veel fietsen staan. Wellicht wat
meer van mensen die voor het ontbijt het restaurant bezoeken?
De plek
waar de eenvoudige en ouderwetse fietsenrekken staan, is overdekt. En buiten de
fietsenrekken zou ook zonder probleem een (buitenmodelse) fiets even geparkeerd
kunnen worden. Maar dat gebeurt op het
moment van mijn bezoek niet.
De winkelwagen kan in de buurt worden
teruggezet, dus hoef je je fiets niet lang onbeheerd achter te laten.
Er zijn geen laadstations (stopcontacten)
voor e-bikes en evenmin zijn er (elektrische) bakfietsen te leen of te huur.
Althans, dat wordt op de website niet specifiek kenbaar gemaakt (wel
aanhangwagenverhuur). De fietsenstalling is niet zichtbaar bewaakt, maar de kans is groot dat
er wel hier en daar camera’s hangen.
Onze IKEA-vestiging is goed bereikbaar
op de fiets. Langs de straat In de Cramer is aan de overzijde een voldoende
breed vrijliggend fietspad in twee richtingen.
Er zijn twee oversteekmogelijkheden
voor fietsers met hun eigen fietspadoprit naar het parkeerterrein. De
oversteken hebben beide een middengeleider, maar fietsers moeten voorrang geven
aan het wegverkeer. Echt veel tijd zal oversteken nooit kosten. Er is geen
conflictsituatie met autoverkeer dat de IKEA wil bezoeken, want dat heeft eigen
toerit via een rotonde waar het fietspad aan de buitenzijde langsloopt. De
opritten hebben aan de zijkant een normale trottoirband. In het midden staat een
paaltje wat bij de op de foto afgebeelde inrit problemen kan opleveren met
bijvoorbeeld een bakfiets. De andere oprit is een breder fietspad in twee
richtingen. Hier is meer ruimte tussen het paaltje en de kant van het fietspad.
De fietsers moeten het parkeerterrein
in de volle breedte oversteken. Op het parkeerterrein zelf zijn geen aparte
fietsstroken of een speciaal geleidingssysteem voor fietsers naar de
fietsenstalling. Ik heb zelf even aan een medewerker van IKEA gevraagd waar de
fietsenstalling was.
Tot zover onze rapportage.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten