De afdeling Parkstad Limburg van de
Fietsersbond heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om zijn zienswijze te geven
over de ontwerpstructuurvisie Heerlen 2035.
De Fietsersbond heeft de voorliggende
ontwerpstructuurvisie doorgelopen op het onderwerp ‘fiets’. Wij constateren dat
het fietsbeleid voor de komende twintig jaar maar zeer weinig aandacht krijgt
in de voorliggende visie. Dat vinden wij een gemis.
De fiets komt twee keer summier aan de
orde in de visie.
Op blz. 64 staan op de kaart ‘Visie:
Cultuurhistorische structuren versterken’ een aantal fietsroutes. Hier zijn bestaande
of nog geplande fietsroutes weergegeven die vooral zijn gekoppeld aan
groenzones. Enkele van deze routes, waaronder die door het Geleenbeekdal zijn
zeker de moeite waard. De kaart heeft wat fietsverkeer betreft verder geen
toelichting.
Op blz.
69 staat vermeld dat het fietsverkeer vooral is gekoppeld aan de
‘radiaallinten’, zijnde wegen die “vervolgens wel nog een rol vervullen voor
openbaar vervoer en fietsverkeer richting centrum”. Ook hier is geen toekomstvisie aan gekoppeld.
Wij
verwachtten dat de structuurvisie ook een uitvoerige paragraaf over mobiliteit
en verkeer zou bevatten. Verkeer en mobiliteit hebben namelijk ook
uitdrukkelijk hun ruimtelijke weerslag. De mobiliteit is een factor van
betekenis voor de ruimtelijke ordening. Niet alleen is ‘verkeer’ een bepalende
factor voor de inrichting van de openbare ruimte. Keuzes en gewenste
aanpassingen in de mobiliteit kunnen mee bevorderd worden vanuit locatiebeleid,
maar ook andersom: een succesvol locatiebeleid wordt mede gedragen door
bereikbaarheid (wat ook in de visie wordt onderkend).
Wij
gaan ervanuit dat de gemeente Heerlen een verkeersbeleid wil voeren dat over 20
jaar de stad leefbaarder maakt. Daar hoort naar onze mening ook meer fietsen
bij. Naast goed voor de gezondheid is fietsen milieuvriendelijk en spaart het
op termijn ruimte uit ten opzichte van de auto. Maar dan moet het
aantrekkelijker worden om de fiets te pakken.
Daarvoor
dient het voorzieningenniveau voor de fiets nog nadrukkelijk verbeterd te
worden.
Recente
ontwikkelingen en inzichten wijzen erop dat vooral de maatvoering van veel
fietsvoorzieningen te kort schiet. Dit is mede het gevolg van het ‘succes van
de fiets’ die behalve in toenemende aantallen ook in toenemende variĆ«teit
deelneemt aan het verkeer. Verschillen
in breedte en snelheid maken het nodig dat het fietsen op korte termijn meer
ruimte nodig heeft. Dit vraagt om een ingrijpende herstructurering van het verkeerswegennet
waaronder de door u genoemde ‘radiaallinten’.
Wij
verzoeken u om met behulp van het bovenstaande in de definitieve
structuurvisie een ‘visie te ontwikkelen’ voor het bereiken van een aantal
doelstellingen op het gebied van fietsbeleid.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten