De afdeling Parkstad Limburg van de Fietsersbond heeft onlangs de onderstaande brief gestuurd naar de politieke partijen in de verschillende gemeenten van Parkstad Limburg. Daarin zijn suggesties gedaan voor de verkiezingsprogramma's van deze partijen. De brief is per gemeente gedeeltelijk aangepast aan de plaatselijke situatie.
Aan het
bestuur en de programmacommissie van [partij].
Per
e-mail:
Betreft: MEER FIETS, MEER RUIMTE
Inbreng
van de Fietsersbond afdeling Parkstad Limburg bij verkiezingsprogramma’s voor
de gemeenteraadsverkiezingen van 2014 in uw gemeente.
Beste
mensen,
Het
fietsgebruik in Nederland is hoog. We doen ruim een kwart van al onze ritten
met de fiets. Op een doordeweekse dag stappen er ongeveer 5 miljoen
Nederlanders op de fiets voor een kleine 14 miljoen fietsritten. In de
ochtendspits worden landelijk meer ritten op de fiets gemaakt dan met de auto.
Met zijn allen fietsten we in 2011 15 miljard kilometer, 9 % meer dan het jaar
daarvoor. Dit blijkt uit recente cijfers van het CBS. Qua vervoersprestatie
heeft de fiets de trein ingehaald en staat de fiets stevig op de tweede plaats
achter de auto.
Oorzaken
voor de groei zijn de verbeteringen van de fietsvoorzieningen, maar ook het
feit dat de fiets goed aansluit bij maatschappelijke ontwikkelingen als
individualisering, verduurzaming en flexibelere mobiliteit. Recent uitgevoerde
maatschappelijke kosten-batenanalyses geven aan dat investeren in de fiets
economisch zeer rendabel is.
In Zuid
Limburg is een relatief laag gebruik van de fiets, zelfs voor toeristisch
gebruik. Voor het gemeentebestuur ligt er daarom een extra opgave om fietsen
aantrekkelijk te maken, vooral door te zorgen voor betere fietsvoorzieningen.
Ons
bereiken steeds meer signalen dat de zwakkere categorieën zich niet (meer)
prettig voelen op gewone fietspaden. Dit komt omdat er grote snelheidsvariaties
zijn (snorfietsen, bromfietsen, elektrische fietsen, 'gewone' fietsers,
kinderen en gehandicaptenvoertuigen), maar ook omdat men (te) weinig rekening
houdt met elkaar.
Wat wil de Fietsersbond?
De
Fietsersbond denkt dat de fiets een grotere rol kan spelen. Er zijn nu mensen
die wel kunnen fietsen, maar het niet doen. En er zijn mensen die nu fietsen,
maar die overwegen voortaan met de auto of de bus te gaan. We willen de
belemmeringen voor deze mensen wegnemen. We willen het aandeel van de fiets in
ritten tot 7,5 kilometer verder verhogen tot tenminste het landelijke
gemiddelde.
Een
dergelijke groei lukt niet met de huidige voorzieningen. Her en der moet er
letterlijk meer ruimte gemaakt worden voor de fiets. Daarbij betekent een keuze
voor voetgangers en fietsers ook een keuze voor kwaliteit en leefbaarheid. Een
voorwaarde voor verdere groei is dat de verkeersveiligheid van vooral oudere
fietsers wordt verbeterd door het aanpakken van lokale knelpunten.
De
Fietsersbond heeft daarom, onder de titel ‘Meer fiets, meer ruimte’ een visie
op het fietsbeleid ontwikkeld. De visie vindt u op www.fietsersbond.nl/meerfiets. Deze
visie hebben we voor de komende jaren uitgewerkt in ruim dertig concrete
programmapunten. Deze sturen wij u als bijlage ‘Meer fiets, meer ruimte’
hierbij toe.
Uw
verkiezingsprogramma
Wij
nodigen u uit om afhankelijk van de specifieke lokale situatie om de voor uw
gemeente meest aansprekende punten uit deze lijst te selecteren voor de
fietsparagraaf van uw verkiezingsprogramma.
Wij vragen u erop toe te zien dat in uw gemeente
een actueel Fietsbeleidsplan wordt opgesteld of op andere wijze aandacht en ruimte
aan de fiets wordt gegeven.
Daarnaast
is het gewenst dat regulier overleg tussen Fietsersbond en wethouder en/of
ambtenaren wordt bevorderd om lokale knelpunten aan te pakken en voorgenomen
wegreconstructies in een vroeg stadium te bespreken.
In het bijzonder vragen wij uw aandacht voor de
volgende specifieke punten:
·
op buitenwegen dienen meer vrijliggende fietspaden
te zijn (van voldoende breedte).
·
de maximumsnelheid op buitenwegen zonder fietspaden
moet teruggebracht worden tot maximaal 60 km.
·
in de bebouwde kom dienen fietsstroken van
voldoende breedte te zijn, zodat fietsers zonder gevaar (moeder en
kind-situatie) naast elkaar kunnen fietsen of ingehaald kunnen worden.
·
doorgaande fietsroutes moeten goed verlicht zijn.
·
de bewegwijzering moet verbeteren om toerisme ten
dienste te zijn.
Tot slot
Wij verzoeken
u deze brief en de bijlage ‘Meer fiets, meer ruimte’ ter beschikking te stellen
aan de schrijvers van het plaatselijke verkiezingsprogramma 2014 van uw partij.
Uiteraard zijn
wij bereid vragen te beantwoorden en/of nadere informatie te verstrekken. U
kunt zich hiertoe wenden tot onze contactpersoon in uw gemeente.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten