Persbericht
Twee rotondes Daelderweg c.a. in Nuth:
‘Provincie levert half werk met twee nieuwe rotondes in Nuth’
De Fietsersbond afdeling Parkstad Limburg en Wandelnet Zuid-Limburg vinden dat de nieuwe rotondes aan de Daelderweg en Van Eynattenweg in Nuth voor het langzaam verkeer ernstige tekortkomingen krijgen. De rotondes, die op vrijdag 21 augustus in gebruik zijn genomen, zijn namelijk onterecht ontworpen volgens uitgangspunten die worden toegepast voor rotondes buiten de bebouwde kom. Fietsers moeten in tegenstelling tot binnen de bebouwde kom voorrang te verlenen op het (afslaand) snelverkeer. Voor voetgangers/wandelaars zijn in het geheel geen voorzieningen getroffen. Zij worden geacht om samen met brommers en fietsers gebruik te maken van het fietspad of in de berm te lopen. Dat is des te schrijnender omdat hier ook de nieuwe Beekdaelenroute loopt die voor zowel fietsers als wandelaars is bedoeld.
De Provincie Limburg heeft stug vastgehouden aan de oude komgrenzen en de daarbij horende richtlijnen voor de inrichting. Een andere insteek was hier echter wel degelijk mogelijk geweest. Oorspronkelijk lagen beide kruisingen buiten de bebouwde kom en dat was vanzelfsprekend met de aanwezigheid van de op- en afrit van de A76 en de aansluiting met de weg Kathagen/Randweg. Echter, met de Buitenring is de verkeerssituatie drastisch gewijzigd en zijn de verkeersintensiteiten fors verminderd. Volgens Fietsersbond en Wandelnet is het dan ook logisch dat de rotondes samen met de Van Eynattenweg en de Daelderweg binnen de bebouwde kom worden getrokken. En daarmee ook een inrichting krijgen die veiliger en aantrekkelijker is voor fietsers en voetgangers.
Op 10 april 2020 hebben Fietsersbond en Wandelnet per brief aan de Gemeente Beekdaelen hun wensen aangegeven (bijlage 1). Het is uitermate teleurstellend dat met deze inbreng niets is gebeurd, te meer daar er ook anderszins geen goed vooroverleg is geweest over de inrichting van deze rotondes.
Fietsersbond
en Wandelnet zijn dus van mening dat de Provincie Limburg hier ‘half werk’
heeft geleverd en dat er onvoldoende is gekeken naar de toekomstige
verkeerssituatie. Met de behoeften van het langzaam verkeer en de aansluitende
(gemeentelijke) wegen en viaducten is geen rekening gehouden. Het project had
ons inziens veel meer integraal moeten worden opgepakt. Terwijl nu is
geïnvesteerd in tekortschietende voorzieningen, zullen er hopelijk al weer snel
verbeteringen worden aangebracht, die naar verwachting tenminste vele
tienduizenden euro’s gaan kosten. Zeker als men deze rotondes en hun omgeving
toekomstbestendig wil inrichten. Al met al is dit een gemiste kans om het
gelijk goed te doen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten