Weblog Fietsersbond afdeling Parkstad Limburg

Weblog van de Fietsersbond afdeling Parkstad Limburg

Voorzitter: Harrie Winteraeken: hwinteraeken@hotmail.com.
Secretaris e-mail: parkstadlimburg@fietsersbond.nl


Knelpunten op uw fietsroute kunt u bij de secretaris melden of via website www.fietsersbond.nl.

donderdag 29 januari 2015

Fietsersbond: te weinig aandacht voor de fiets in Structuurvisie Heerlen 2035




De afdeling Parkstad Limburg van de Fietsersbond heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om zijn zienswijze te geven over de ontwerpstructuurvisie Heerlen 2035.

De Fietsersbond heeft de voorliggende ontwerpstructuurvisie doorgelopen op het onderwerp ‘fiets’. Wij constateren dat het fietsbeleid voor de komende twintig jaar maar zeer weinig aandacht krijgt in de voorliggende visie. Dat vinden wij een gemis.
De fiets komt twee keer summier aan de orde in de visie.

Op blz. 64 staan op de kaart ‘Visie: Cultuurhistorische structuren versterken’ een aantal fietsroutes. Hier zijn bestaande of nog geplande fietsroutes weergegeven die vooral zijn gekoppeld aan groenzones. Enkele van deze routes, waaronder die door het Geleenbeekdal zijn zeker de moeite waard. De kaart heeft wat fietsverkeer betreft verder geen toelichting.
Op blz. 69 staat vermeld dat het fietsverkeer vooral is gekoppeld aan de ‘radiaallinten’, zijnde wegen die “vervolgens wel nog een rol vervullen voor openbaar vervoer en fietsverkeer richting centrum”. Ook hier is geen toekomstvisie aan gekoppeld.

Wij verwachtten dat de structuurvisie ook een uitvoerige paragraaf over mobiliteit en verkeer zou bevatten. Verkeer en mobiliteit hebben namelijk ook uitdrukkelijk hun ruimtelijke weerslag. De mobiliteit is een factor van betekenis voor de ruimtelijke ordening. Niet alleen is ‘verkeer’ een bepalende factor voor de inrichting van de openbare ruimte. Keuzes en gewenste aanpassingen in de mobiliteit kunnen mee bevorderd worden vanuit locatiebeleid, maar ook andersom: een succesvol locatiebeleid wordt mede gedragen door bereikbaarheid (wat ook in de visie wordt onderkend).

Wij gaan ervanuit dat de gemeente Heerlen een verkeersbeleid wil voeren dat over 20 jaar de stad leefbaarder maakt. Daar hoort naar onze mening ook meer fietsen bij. Naast goed voor de gezondheid is fietsen milieuvriendelijk en spaart het op termijn ruimte uit ten opzichte van de auto. Maar dan moet het aantrekkelijker worden om de fiets te pakken.
Daarvoor dient het voorzieningenniveau voor de fiets nog nadrukkelijk verbeterd te worden.

Recente ontwikkelingen en inzichten wijzen erop dat vooral de maatvoering van veel fietsvoorzieningen te kort schiet. Dit is mede het gevolg van het ‘succes van de fiets’ die behalve in toenemende aantallen ook in toenemende variĆ«teit deelneemt aan het verkeer. Verschillen in breedte en snelheid maken het nodig dat het fietsen op korte termijn meer ruimte nodig heeft. Dit vraagt om een ingrijpende herstructurering van het verkeerswegennet waaronder de door u genoemde ‘radiaallinten’.

Wij verzoeken u om met behulp van het bovenstaande in de definitieve structuurvisie een ‘visie te ontwikkelen’ voor het bereiken van een aantal doelstellingen op het gebied van fietsbeleid.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten