Fietsersbond afdeling
Parkstad Limburg
Ter
bespreking tijdens de ledenvergadering op 11 juni 2018
Het bestuur
Gedurende het
verslagjaar 2017 is het aantal actieve leden van de afdeling Parkstad Limburg, die
ook het bestuur vormen gegroeid van vier naar zes. De samenstelling van het
bestuur is per 31 december 2017 als volgt:
·
Hub Hommen: lid van het bestuur.
·
Hans Jager: lid van het bestuur sinds 20-11-2017.
·
Ab Mulder: lid van het bestuur, verslaglegger vergaderingen.
·
Gerard Popelier: penningmeester.
·
Gijs Verbruggen: lid van het bestuur sinds 20-2-2017.
·
Harrie Winteraeken: voorzitter, interim-secretaris.
·
Will Zeedzen: lid van het bestuur.
De
taakverdeling over de 8 Parkstadgemeenten is als volgt:
Heerlen: Gijs,
Hans en Will.
Brunssum: Ab
en Will.
Landgraaf: Hub
en Will.
Kerkrade: Hub
en Will.
Nuth: Gijs en
Harrie.
Onderbanken:
Ab en Will.
Voerendaal:
Hans en Gijs.
Simpelveld:
Hans en Gijs.
De
penningmeester neemt niet deel aan de bestuursvergaderingen.
Er is een vacature
voor de functie van secretaris.
Regelmatig
neemt ook Jan Tekstra, regiovertegenwoordiger van Wandelnet, deel aan de
bestuursvergaderingen.
Ook dit
verslagjaar heeft het bestuur weer vooral tijd en aandacht besteed aan het
onderhouden en verbeteren van de relatie met de gemeenten in het gebied van
Parkstad Limburg plus de Gemeenschappelijke Regeling Parkstad Limburg. Over het
algemeen vragen we de wegbeheerder om voldoende alert te blijven en de belangen
van de fietsers in het oog te houden. Door de vertegenwoordigers worden
suggesties ter verbetering van fietsvoorzieningen ingebracht. Dit gebeurt onder
andere bij nieuwe weginrichtingen. Het is onze bedoeling dat waar zich
mogelijkheden voordoen deze ook worden benut.
Omdat ook de Fietsersbond
veel belang hecht aan veiligheid, hebben onze vertegenwoordigers samen met
Veilig Verkeer Nederland (VVN) in het najaar deelgenomen aan voorlichting op middelbare
scholen en een basisschool. Het uitvoeren van fietscontroles op een aantal
veiligheidsaspecten was een van de onderdelen.
Omdat er op 21
maart 2018 in de meeste gemeenten (niet in Nuth en Onderbanken omdat deze
gemeenten per 1-1-2019 fuseren in de nieuwe gemeente Beekdaelen) gemeenteraadsverkiezingen zijn geweest, heeft
het bestuur in het najaar van 2017 aan alle politieke partijen van de
betreffende gemeenten een brief gestuurd met suggesties voor hun
verkiezingsprogramma.
Heerlen
De reeds bestaande
contacten met de gemeente Heerlen zijn gecontinueerd. Er hebben vier gesprekken
plaatsgevonden, drie op ambtelijk niveau en een met wethouder Nico Aarts (het
‘najaarsoverleg is verplaatst naar 7-2-18).
Belangrijkste
gesprekspunten:
·
De
snelfietsweg van Heerlen / Kerkrade – Aken en in het bijzonder de reconstructie
van de rotonde Heesbergstraat – Akerstraat – Burgemeester Waszinkstraat –
Caumerbeeklaan. In 2017 heeft zich hier een nieuwe ontwikkeling voorgedaan. Voor
deze te verbeteren rotonde wordt niet meer gekozen voor een voorrangskruising,
maar voor een nieuwe rotonde met vrijliggende fietspaden (uiteraard met de
fietser in de voorrang). Deze oplossing wordt ook door de directe omgeving
gedragen. En voor het extra ruimtebeslag is ook een grondverwerving aanstaande.
Van onze zijde zijn nog enkele kleinere aandachtspunten toegevoegd.
·
De
reconstructie van de Akerstraat-Noord in Hoensbroek. Hier is de aanleg van vrij
liggende fietspaden gerealiseerd. Jammer is dat deze niet drempelloos overgaan
in de trottoirs (zoals dat in Sittard wel langs de Oude Rijksweg het geval is.).
In het najaar van 2016 zijn deze reconstructiewerkzaamheden gestart. Ander
minpunt is dat auto’s vaak met de rechterwielen parkeren op de afscheiding
tussen parkeerstrook en fietspad. (Dit blijkbaar omdat er linker spiegels vanaf
gereden zijn?)
·
We
hebben geadviseerd over de reconstructie van de Bekkerweg inclusief de kruising
Bekkerweg – Burgemeester Gijzelslaan en in het bijzonder de regeling voor de
fietsers voor de nieuwe verkeerslichten. Hier is als alternatief aangedragen
het gelijk groen geven van fietsers in alle richtingen om dubbel wachten bij
linksaf te voorkomen.
·
Tevens
hebben wij de gemeente geadviseerd over reconstructie van de Burg. Gijzelslaan /
Welterlaan. De gemeente heeft toegezegd met de suggesties van de Fietsersbond
rekening te houden. De werkzaamheden worden in de loop van 2018 uitgevoerd.
·
Er
zijn ambtelijke plannen en een verkeersstudie van bureau Sweco voor de
verkeerscirculatie Akerstraat – Kruisstraat, dit ook in het kader van de
aansluiting van de snelfietsroute Heerlen – Aken op het Heerlense centrum. We
hebben in 2016 op deze plannen gereageerd, maar het geheel is echter stopgezet.
Ook is aangedragen om met de aanleg van het nieuwe wegdek van de Kruisstraat bredere
fietsstroken te realiseren.
·
Enige
zorgen zijn er over de te realiseren fietsenstalling bij het station van
Heerlen en het door bewoners van het centrum van Heerlen ter discussie stellen
van het mogen fietsen in het winkelcentrum.
Kerkrade
Met Kerkrade
is enkele keren ambtelijk overleg geweest.
Er is vrij
intensief gesproken over de aanleg van de Buitenring en de oplossing van
knelpunten op Kerkraads grondgebied: “Als de Buitenring er eenmaal is, dan zijn
ook veel hiermee samenhangende knelpunten opgelost”.
De nieuwe
fietsinfrastructuur in het kader van de Buitenring mondt ter plaatse van de
spoorwegovergang de Hopel/station Eygelshoven uit in een voor de fietsers
onduidelijke, gevaarlijke oversteek op de oude wegstructuur. Dit is echter van
tijdelijke aard, totdat de met de aanleg van de Buitenring samenhangende
reconstructies van bestaande wegen gereed zijn.
Landgraaf
Landgraaf had als belangrijkste gesprekspunten de nieuwe rotonde bij
de Hoofdstraat – Streeperstraat – Stationsstraat en de aanleg van de
twee-richtingenfietspad langs de Dr. Calsstraat.
Ook in
Landgraaf zijn op diverse plaatsen de tijdelijke situaties in verband met de
aanleg van de Buitenring nogal gevaarlijk.
Een nieuw
gesprekspunt is de mogelijke aanleg van de B211 richting Scherpenseel (D).
Landgraaf
heeft in 2017 een nieuw GVVP opgesteld. Het concept is ter beoordeling aan de
Fietsersbond voorgelegd. De fietser krijgt steeds meer aandacht. Daar waar mogelijk
worden zo breed mogelijke fietsstroken gerealiseerd, al kan de ambitie wat dat
betreft hoger. Er is verschil van inzicht over hoe breed veilige fietsstroken
moeten zijn.
Ook zijn
enkele voorgenomen reconstructies, zoals het kruispunt Vogelzankweg /
Rietveldstraat en de Abdissenboschweg, besproken.
Brunssum
Met Brunssum
heeft in 2017 geen bestuurlijk noch ambtelijk overleg plaatsgevonden. Dit is in
2018 weer op gepakt. In februari 2018 heeft overleg plaatsgevonden met
wethouder Palmen en de 2 betrokken ambtenaren. Er zijn (hernieuwde) afspraken
gemaakt om weer tot structureel en constructief overleg te komen.
Nuth
Punt van overleg is de omgeving van station Nuth en in het bijzonder de
aansluiting van de kern Nuth op de fietsroute Sittard/Heerlen via het oude
mijnspoor. De aansluiting zou via een spoorwegovergang op het station Nuth zijn.
Deze oplossing lijkt moeilijk haalbaar. Dit punt is opgepakt met Jan Tekstra
van Wandelnet.
De fietsroute
naar Geleen wordt niet samen met het spoor onder de weg Kathagen / N298 aangelegd
omdat verderop het viaduct van de Buitenring over het spoor dwars op de route is
aangelegd. Er komt een aparte tunnel via de Geitebeemderweg onder de weg
Kathagen waarbij de fietsroute via het noordelijk deel van de weg Kathagen wordt
aangesloten op het mijnspoorfietspad richting Geleen.
Tevens is
overleg gevoerd met de gemeente over de verplaatsing van de Reijmersbekerweg /
Nutherweg naar Nagelbeek. Deze weg moet worden verlegd vanwege de aanleg van de
aansluiting van de Buitenring op de A76. De provincie kiest in eerste instantie
voor een parallelweg voor zowel langzaam verkeer als landbouwverkeer. Dit wordt
door zowel de gemeente als de Fietsersbond afgewezen. Een vrijliggend fietspad
is hier op zijn plaats. Tevens sluit deze nieuwe fietsverbinding aan op het
bedrijventerrein De Horsel (Daelderweg / Industriestraat). Deze wegen zijn
onvoldoende ingericht voor langzaam verkeer. Hier dient wel verbetering in te
komen, nu hier fiets- en wandelroutes overheen lopen en er conflictsituaties
gaan optreden met het vrachtverkeer.
Simpelveld
We hebben enkele actieve leden in Simpelveld. Als er iets aan de hand
is, vertegenwoordigen zij de Fietsersbond ook bij de gemeente Simpelveld.
Hoewel de gemeente Simpelveld onderdeel uitmaakt van de Regio en
Gemeenschappelijke Regeling Parkstad Limburg, behoort het gebied tot de
Fietsersbond afdeling Maastricht en Heuvelland. We zullen, zonder dat we hier
haast mee hebben, het gebied van de gemeente Simpelveld bij de Fietsersbond
afdeling Parkstad Limburg gaan betrekken.
Onderbanken
In het verlengde van de aanleg van de Buitenring wordt ook de weg van
Brunssum langs Schinveld (N274) plus de rotonde met de Jabeekerstraat en Kneijkuilerweg
(naar Doenrade) gereconstrueerd. De wens van de Fietsersbond voor een van 4
kanten benaderbare onderdoorgang van deze rotonde is niet gehonoreerd. Er is
inmiddels een brug (‘landmark’), dwars over de rotonde gerealiseerd. De
doorgaande route Brunssum – Duitsland (L410) langs de N274 is langs Schinveld
nu via parallelwegen, waarbij er hier en daar sprake is van oponthoud en minder
veilige oversteken.
De
openstelling van de tunnel onder de N274 (samen met de Merkelbekerbeek) voor
fietsers is nog niet duidelijk.
Voerendaal
In Voerendaal
is vooral de verbinding tussen Welten (Heerlen) en Ubachsberg aandachtspunt.
Hier zijn plannen voor een vrijliggend fietspad langs de Daelsweg.
Sinds kort zit
de Fietsersbond, en ook Wandelnet, aan tafel met de gemeente en nog een aantal
partijen in de werkgroep fiets- en voetgangersscan. In het recente GVVP van
Voerendaal hebben fietsers en voetgangers hoge prioriteit gekregen.
Parkstad
Limburg
·
De
aanleg van de Buitenring is in volle gang. Een aantal
aansluitingen heeft daarbij onze aandacht: Kerkrade (ventwegen en kruising de
Hopel), Landgraaf (bij het zwembad) en de kruising Akerstraat – Allee bij het
St. Janscollege in Hoensbroek. Vooral in Kerkrade moet behoorlijk worden
omgereden vanwege de aanleg van kruisingen.
·
In
het kader van de Internationale Bauausstellung IBA
Parkstad Limburg is het concept van de Leisure Lane ontwikkeld. Hierin staat
een lange fiets- en wandelroute centraal, die deels over oude mijnsporen loopt.
In het dal van de Geleenbeek bij de rioolwaterzuiveringsinstallatie Hoensbroek
is hier al een eerste aanzet gemaakt. Bij de Akerstraat-Noord is een
fietstunnel aangelegd. We hebben dit opgepakt samen met Jan Tekstra van de
Wandelbond. De regie over de Leisure Lane ligt bij de Provincie. Er moeten nog
heel wat hobbels genomen worden. Zo o.a. de vraag of fietsers en wandelaars
gescheiden dienen te worden (een wens van zowel de FB als Wandelnet).
·
De
inventarisatie van de bewegwijzering van fietsroutes is afgerond en aangeboden
aan de gemeenten van Parkstad Limburg. De Regio
Parkstad Limburg in de persoon van Paul Alzer heeft dit gecoördineerd, maar op
een gegeven moment overgedragen aan de betreffende gemeenten. Vanuit de
afdeling wordt erop toegezien of de betreffende gemeenten hier ook mee aan de
slag gaan. De uitvoering vordert maar zeer langzaam, maar Heerlen lijkt er mee
bezig te zijn.
·
In september vond het Parkstad Evenement plaats op verschillende
locaties en met een veelheid aan thema’s. Op 14 september werd het thema ‘Mobiliteit
in beweging’ met veel inspirerende inleidingen en presentaties door ons
bezocht.
Regio Aken
Hub Hommen heeft enkele keren contact gehad met de Fahrradbund in
Aken. Daarbij heeft hij verschillende suggesties voor verbetering gedaan. Positief
is de constatering dat de bewegwijzering voor fietsers er beter is dan bij ons.
Vergaderingen
afdeling Parkstad Limburg
De ledenvergadering heeft plaatsgevonden op 19 juni 2017.
In het verslagjaar zijn er
vier bestuursvergaderingen geweest (20-2, 10-4, 25-9
en 20-11). Vast agendapunt hierbij was het bespreken van de contacten met de
gemeenten en vooral de daarbij behaalde resultaten in het oplossen van de
aangedragen knelpunten.
Jan Tekstra,
regiovertegenwoordiger van Wandelnet, heeft een aantal keren aan de bestuursvergadering deelgenomen. Er
zijn verschillende punten (zie elders in dit jaarverslag), waar gezamenlijk kan
worden opgetrokken.
Naast de
bovenstaande gemeentelijke zaken zijn de volgende punten aan de orde geweest:
·
Will
Zeedzen heeft op 31 augustus deelgenomen aan een openbare bijeenkomst ‘De fiets
in Heerlen’ (vooral in het centrumgebied), georganiseerd door ‘Heerlen Fietst’
van Petra Vroomen.
·
Op 14
oktober hebben enkele mensen deelgenomen aan de fietstocht van HeerlenMondiaal door
Parkstad Limburg, waarin enkele gevoerde ‘duurzaamheidsdoelen’ zijn bezocht.
·
We
hebben weer intern gesproken over ons functioneren en
vooral de soms gebrekkige effectiviteit van onze contacten met de gemeenten. In
enkele gemeenten (Landgraaf, Brunssum) verlopen de contacten stroef omdat de
betreffende ambtenaren niet zo pro-fiets zijn en weinig ophebben met vernieuwde
inzichten (bijvoorbeeld over de breedte van fietsstroken). Ook worden we te
vaak pas geconsulteerd als plannen al in een vergevorderd stadium zijn (Kruisstraat
Heerlen).
·
Het
landelijke meldpunt op de website van de Fietsersbond
voor knelpunten functioneert weliswaar maar er wordt maar beperkt gebruik van
gemaakt. We hebben de indruk dat knelpunten vaker rechtstreeks op de websites
van de gemeenten worden aangemeld. Tevens hebben we een actie opgestart om de
Hoofdstraat in Hoensbroek voor twee richtingen op te stellen.
·
Het
bestuur heeft de pogingen gestaakt om een eigen
afdelingswebsite te realiseren binnen de website van de landelijke Fietsersbond.
Voor het opzetten en onderhouden van deze webpagina’s ontbreekt de menskracht
met voldoende kennis. Wel heeft de voorzitter op de weblog www.fietsersbondpsl.blogspot.com zo nu en dan aandacht besteed aan de activiteiten van de
afdeling. Dit wordt voorlopig voldoende geacht.
·
Samen met VVN werd op ** november meegewerkt aan de fietscontrole
op het St.Janscollege, op 12 oktober bij het Bernardinus College en op 30 november
bij het Praktijkonderwijs Parkstad.
·
Tot
slot heeft Ab Mulder ook nog wat ‘onderhoud’ besteed aan de fietsrouteplanner.
Het concept-Jaarverslag 2017 is vastgesteld
tijdens de ledenvergadering van de Fietsersbond afdeling Parkstad Limburg op
maandag ** juni 2018.
Het bestuur van de Fietsersbond afdeling
Parkstad Limburg.
Redactie: Harrie Winteraeken (secretaris
ad interim).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten