Duurzame, actieve en gezonde mobiliteit in Heerlen
Vergelijking verkiezingsprogramma’s 2018 Heerlen
Door CE Delft is in opdracht van een coalitie van
maatschappelijke organisaties (Fietsersbond, Longfonds, MENSenSTRAAT,
Milieudefensie, Natuur en Milieu, Rover en Wandelnet) over dit onderwerp een
benchmark opgesteld voor dertig grote Nederlandse gemeenten. Voor Heerlen komt
CE Delft tot de volgende analyse:
“Heerlen scoort erg goed op
wandelvoorzieningen en heeft het hoogste aandeel lopen. Daarnaast scoort het
maximaal op schone bussen. Op alle andere vlakken is de score van Heerlen
echter veel minder goed. Heerlen kent het laagste aandeel fiets- en
treinverplaatsingen en is één van de weinige gemeenten, waar meer dan de helft
van de verplaatsingen met de auto gaat. Het geaccidenteerde terrein in Heerlen
is nadelig voor een hoog fietsgebruik. Het is de vraag of dat de geringe
aandacht voor fietsen veroorzaakt. Ook op het gebied van schoon en efficiënt
autogebruik scoort Heerlen duidelijk minder dan gemiddeld.”
Score 6 is gemiddeld; 4 of lager betekent, dat de gemeente bij de
laagste 10% zit.
Met als aanbevelingen:
“Voor Heerlen is er nog een wereld te winnen
op het gebied van actieve, gezonde duurzame mobiliteit. Een geïntegreerde
aanpak zou voor Heerlen de mogelijkheid bieden om over de gehele breedte van
dit beleidsterrein winst te boeken. Het maken van een SUMP (Sustainable Urban
Mobility Plan) is daarvoor een zeer geschikt en breed toegepast middel, waarvoor
ook Europese standaards en werkwijze bestaan.
Hierbij kan de samenwerking gezocht worden
met buurtgemeenten in de regio als Kerkrade en Maastricht, waarbij elk der
gemeenten zich toelegt op een specifiek onderdeel van de actieve gezonde
duurzame mobiliteit en daarvoor in overleg met de andere gemeenten een
regionale aanpak opstelt zou ervoor kunnen zorgen dat op een efficiënte manier
van de beschikbare menskracht wordt gebruik gemaakt.”
Het mag duidelijk
zijn, dat er voor de Heerlense politiek ook op dit vlak een grote uitdaging
ligt voor de komende jaren.
De Fietsersbond Afdeling Parkstad Limburg heeft daarom ‘met
een mobiliteitsbril’ de verkiezingsprogramma’s van de diverse partijen
beoordeeld:
1.
GroenLinks
besteedt in haar verkiezingsprogramma op tientallen plaatsen aandacht aan
duurzaamheid en mobiliteit. In diverse concrete actiepunten wordt prioriteit
gegeven aan het openbaar vervoer en de fiets.
2.
Ook bij de
Partij voor de Dieren vormt duurzaamheid en niet-auto-mobiliteit een rode
draad in het partijprogramma.
3.
OPH
(Ouderen Partij Heerlen) maakt er gewag van, dat er een Fietsplan moet komen.
Daarnaast wordt er groot belang gehecht aan duurzaamheid en mobiliteit door
middel van openbaar vervoer.
4.
Naast veelal sociaal-georiënteerde punten wil de
SP aandacht voor veilige fietsroutes
en gratis openbaar vervoer voor specifieke groepen.
5.
De overige
partijen komen niet verder dan hooguit enkele algemene zinnen over
duurzaamheid. Daarnaast zijn er diverse partijen, die zich vooral zorgen maken
over de bereikbaarheid van het centrum voor automobilisten.
Aan de kiezer is nu het eerste woord: hoe belangrijk vinden
we met zijn allen duurzaamheid en gezonde mobiliteit.
Daarna is het woord aan de partijen om in een coalitieakkoord
ruim aandacht en prioriteit hieraan te geven, zodat in de volgende benchmark
Heerlen ‘met stip zal zijn gestegen’.
Gijs Verbruggen,
Fietsersbond afdeling Parkstad Limburg
Geen opmerkingen:
Een reactie posten