Publieksenquête Fietsstad 2020 - resultaten voor de Parkstad Limburg-gemeenten.
Fietsstad
2020 is de gemeente Veenendaal geworden. Voor deze verkiezing heeft een
landelijke publieksenquête van 26 vragen plaatsgevonden. In de onderstaande
tabel zijn de resultaten van alle 26 vragen deze enquête voor de gemeenten in
Parkstad Limburg gepresenteerd. De scores kunnen onderling worden vergeleken,
maar ook met de best-scorende gemeente Veenendaal. Dat laatste ondersteunt toch
wel het algemene beeld dat we in Parkstad Limburg nog heel veel werk te doen
hebben.
Alle
gemeenten van Parkstad Limburg hebben de ondergrens van 50 deelnemers gehaald
om zo voldoende representatieve resultaten te krijgen. De scores van Heerlen, Kerkrade, Simpelveld
en Voerendaal vallen in de categorie ‘gemiddeld’; Beekdaelen, Brunssum en
Landgraf scoren onder gemiddeld. Overigens scoort ook de beste gemeente van
Parkstad Limburg niet binnen de top-100 van de Nederlandse gemeenten.
Categorieën
|
Beekda.
|
Br'sum
|
H’rlen
|
Kerkra.
|
Landgr.
|
Simpelv.
|
Voerend.
|
Veenend.
|
Totaalscore
|
3,0
|
3,0
|
3,5
|
3,4
|
3,2
|
3,3
|
3,4
|
4,4
|
8
& 80
|
3,3
|
3.2
|
3.3
|
3.5
|
3.0
|
3.2
|
3.2
|
4.6
|
Beleving
|
3,3
|
3.0
|
3.3
|
3.2
|
3.0
|
3.2
|
3.2
|
4.5
|
Onderhoud
|
3,3
|
3.2
|
3.3
|
3.4
|
3.2
|
3.5
|
3.5
|
4.4
|
Netwerk
|
3,5
|
3.5
|
3.6
|
3.7
|
3.4
|
3.7
|
3.7
|
4.7
|
Infrastructuur
|
3,1
|
3.3
|
3.4
|
3.4
|
3.1
|
3.3
|
3.3
|
4.5
|
Omrijdfactor
|
1,8
|
1.0
|
2.6
|
1.8
|
1.0
|
3.4
|
3.4
|
3.4
|
Rotondes
|
5
|
1.0
|
5.0
|
5.0
|
5.0
|
5.0
|
5.0
|
5.0
|
50 km/u
|
1,5
|
2.6
|
2.0
|
1.9
|
1.9
|
1.5
|
1.5
|
2.3
|
Stedelijke dichtheid
|
1
|
5.0
|
5.0
|
5.0
|
5.0
|
3.0
|
3.0
|
5.0
|
Korte
toelichting van de categorieën:
1.
8 en 80 jaar: vertelt iets over hoe het is om in
deze gemeente als kwetsbaardere fietser te fietsen, denk hierbij aan 8-jarigen
en 80-jarigen.
2.
Beleving: hoe ervaren fietsers in deze gemeente
te fietsen? Is het stressvol of ontspannen om hier te fietsen?
3.
Onderhoud, de onderhoudstoestand: wordt de
infrastructuur ook goed onderhouden? Denk hierbij aan aspecten als afwatering
en kuilen in de weg, maar ook aan winteronderhoud en het verwijderen van blad.
4.
Netwerk: is het fietsnetwerk logisch gekozen,
kun je makkelijk je route vinden en rij je niet te veel om?
5.
Infrastructuur: hoe zijn de fietsvoorzieningen.
Hoe is de infrastructuur geregeld, ligt er voldoende comfortabele verharding,
zijn er voldoende parkeerplekken van voldoende kwaliteit?
Objectieve factoren: naast deze resultaten is ook ook een
aantal objectieve gegevens toegevoegd over het fietsen in de betreffende
gemeenten.
6.
Omrijdfactor: als we ritten plannen vanuit een
centraal punt naar punten die hemelsbreed een kilometer verderop liggen,
hoeveel moeten we dan meer fietsen dan die ene kilometer? Hoe kleiner die
afstand, hoe hoger de score.
7.
Rotondes: zijn de rotondes binnen de gemeente (binnen
de bebouwde kom) zo ontworpen dat fietsers op de rotonde voorrang hebben?
8.
Hoe zijn 50 km/uur-wegen ingericht: hoge
snelheidsverschillen zorgen voor gevaarlijke situaties. Daarom is het veiliger
om langs 50 km/u wegen aparte, vrijliggende fietspaden aan te leggen. Deze
score geeft aan of gemeenten dit ook doen. Als de fietser de weg nog direct met
de auto deelt, dan scoort de gemeente lager.
9.
Stedelijke dichtheid: hoe dichter een gemeente
bebouwd is, des te meer bestemmingen liggen er op fietsafstand. Omdat het onzin
is om een klein dorp te vergelijken met een grote stad geeft deze score aan hoe
verstedelijkt een gemeente is vergeleken met gemeenten van vergelijkbare
omvang.
Al deze
gegevens zijn gescoord op een schaal van 1 (zeer slecht) tot 5 (uitstekend).
Het gemiddelde van al deze schalen wordt genomen, waarbij de schalen gebaseerd
op de enquête tweemaal ingebracht zijn (dubbel zo zwaar meetellen dus). Score 0
betekent te weinig informatie, maar dat komt in Parkstad Limburg niet voor.
Zie voor
meer informatie:
En tot slot:
het zijn de resultaten van een publieksenquête. De deelnemers zijn over het
algemeen geen verkeersdeskundigen maar wel betrokken fietsers die
waarschijnlijk ook (redelijk) veel fietservaring hebben. De resultaten geven
weer hoe zij, burgers van die gemeente, het fietsen in hun gemeente over het
algemeen ervaren. Daarbij zullen ze wel voorbeelden in gedachten hebben, die de
scores mee bepaalden, maar die zijn natuurlijk niet rechtstreeks herleidbaar
naar concreet te verbeteren situaties. Die situaties zijn wellicht wel al bij
de gemeenten bekend en wellicht kan ook de Fietsersbond hierin meedenken. Mede
in dat perspectief bezien, zijn deze resultaten bijzonder waardevol, ook voor
beleidsmakers en bestuurders. Deze gegeven zullen daarom ook door de
Fietsersbond afdeling Parkstad Limburg specifiek onder de aandacht worden
gebracht van onze gemeenten.
Harrie
Winteraeken
(voorzitter
Fietsersbond afdeling Parkstad Limburg)
Bijlage:
scores op alle vragen:
Alle 26 vragen
|
Beekda.
|
Br'sum
|
H’rlen
|
Kerkra.
|
Landgr.
|
Simpelv.
|
Voerend.
|
Veenend.
|
Is fietsen ontspannend
|
3,56
|
3,58
|
3,4
|
3,63
|
3,08
|
3,33
|
4
|
4,69
|
Zijn verkeerslichten voor fietsers
zeer goed afgesteld
|
3,07
|
3,4
|
3,52
|
3,39
|
3,19
|
3,79
|
3,67
|
4,48
|
Komen fietsers en voetgangers niet met
elkaar in conflict
|
3,96
|
4,1
|
4,1
|
4,05
|
4,1
|
4
|
4,46
|
4,6
|
Komen fietsers en auto's niet met
elkaar in conflict
|
3,17
|
3,42
|
3,3
|
3,25
|
3,25
|
3,5
|
3,85
|
4,37
|
Zijn fietspaden en fietsstroken breed
genoeg
|
2,98
|
3,27
|
3,1
|
3,33
|
2,56
|
3
|
3,48
|
4,55
|
Is fietsdiefstal zeldzaam
|
3,6
|
3,09
|
2,99
|
3,17
|
3,56
|
4,12
|
3,75
|
3,61
|
Zijn fietsroutes aangenaam glad
|
2,97
|
3,23
|
3,27
|
3,19
|
2,94
|
3,04
|
3,58
|
4,53
|
Wordt de fietser bij werkzaamheden
soepel omgeleid
|
2,77
|
2,85
|
3,06
|
3,18
|
2,88
|
3,17
|
3,67
|
4,29
|
Voel je je als fietser veilig
|
3,38
|
3,68
|
3,55
|
3,69
|
3,01
|
3,64
|
4,02
|
4,72
|
Is snel doorfietsen gemakkelijk
|
3,36
|
3,49
|
3,42
|
3,72
|
3,21
|
3,83
|
4,12
|
4,68
|
Bereik ik mijn bestemming zonder veel
omfietsen
|
3,97
|
4,05
|
4,09
|
4,31
|
3,96
|
4,58
|
4,55
|
4,84
|
Zijn brommers en scooters op het
fietspad niet hinderlijk
|
3,11
|
2,88
|
3,19
|
2,95
|
2,97
|
3,26
|
3,53
|
3,98
|
Zijn fietsroutes goed verlicht
|
2,92
|
3,26
|
3,54
|
3,44
|
3,17
|
3,38
|
3,51
|
4,66
|
Leidt regenwater op de fietspaden tot
geen plassen
|
3,42
|
3,49
|
3,63
|
3,5
|
3,3
|
3,65
|
4,02
|
4,45
|
Worden in de winter de fietspaden zeer
goed gestrooid en vrijgehouden
|
3,62
|
2,94
|
3,12
|
3,41
|
3,01
|
3,46
|
3,7
|
4,55
|
Wordt voor fietsers veel gedaan
|
3,58
|
3,31
|
3,47
|
3,43
|
3,28
|
3,11
|
3,81
|
4,68
|
Zijn fietsparkeerplekken ruimschoots
beschikbaar
|
2,91
|
3
|
3,45
|
3,31
|
3,05
|
2,43
|
3,62
|
4,48
|
Is de bewegwijzering voor fietsers
zeer goed
|
3,6
|
3,04
|
3,47
|
3,47
|
3,24
|
3,04
|
3,64
|
4,55
|
Kunnen kinderen veilig naar school
fietsen
|
3,02
|
2,87
|
3,05
|
3,21
|
2,73
|
2,91
|
3,42
|
4,49
|
Voelen jongeren en ouderen zich op de
fiets veilig
|
3,43
|
3,27
|
3,38
|
3,54
|
3,04
|
3,39
|
3,65
|
4,61
|
Zijn fietspaden schoon
|
3,46
|
3,67
|
3,84
|
3,76
|
3,47
|
3,5
|
4,29
|
4,78
|
Fiets je prettig op met auto’s
gedeelde wegen
|
2,53
|
2,53
|
2,59
|
2,72
|
2,25
|
2,74
|
2,91
|
4,16
|
Zijn er op de fietsroute weinig
hindernissen
|
3,32
|
3,6
|
3,72
|
3,85
|
3,41
|
3,85
|
4,18
|
4,71
|
Wordt fietsen flink gepromoot
|
3,12
|
2,47
|
3,15
|
2,98
|
2,78
|
2,89
|
3,31
|
4,68
|
Schrijven de media positief over
fietsen
|
2,87
|
2,44
|
2,76
|
2,9
|
2,46
|
2,74
|
3,21
|
4,44
|
Word ik gelukkig van fietsen
|
3,62
|
3,46
|
3,67
|
3,52
|
3,28
|
3,48
|
4
|
4,57
|
Aantal deelnemers per gemeente
|
61
|
74
|
113
|
64
|
73
|
55
|
60
|
1.413
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten