Weblog Fietsersbond afdeling Parkstad Limburg

Weblog van de Fietsersbond afdeling Parkstad Limburg

Voorzitter: Harrie Winteraeken: hwinteraeken@hotmail.com.
Secretaris e-mail: parkstadlimburg@fietsersbond.nl


Knelpunten op uw fietsroute kunt u bij de secretaris melden of via website www.fietsersbond.nl.

dinsdag 28 april 2020

Publieksenquête Fietsstad 2020 - resultaten voor de Parkstad Limburg-gemeenten.


Publieksenquête Fietsstad 2020  - resultaten voor de Parkstad Limburg-gemeenten.


Fietsstad 2020 is de gemeente Veenendaal geworden. Voor deze verkiezing heeft een landelijke publieksenquête van 26 vragen plaatsgevonden. In de onderstaande tabel zijn de resultaten van alle 26 vragen deze enquête voor de gemeenten in Parkstad Limburg gepresenteerd. De scores kunnen onderling worden vergeleken, maar ook met de best-scorende gemeente Veenendaal. Dat laatste ondersteunt toch wel het algemene beeld dat we in Parkstad Limburg nog heel veel werk te doen hebben.
Alle gemeenten van Parkstad Limburg hebben de ondergrens van 50 deelnemers gehaald om zo voldoende representatieve resultaten te krijgen.  De scores van Heerlen, Kerkrade, Simpelveld en Voerendaal vallen in de categorie ‘gemiddeld’; Beekdaelen, Brunssum en Landgraf scoren onder gemiddeld. Overigens scoort ook de beste gemeente van Parkstad Limburg niet binnen de top-100 van de Nederlandse gemeenten.

Categorieën
Beekda.
Br'sum
H’rlen
Kerkra.
Landgr.
Simpelv.
Voerend.
Veenend.
Totaalscore
3,0
3,0
3,5
3,4
3,2
3,3
3,4
4,4
 8 & 80
3,3
3.2
3.3
3.5
3.0
3.2
3.2
4.6
Beleving
3,3
3.0
3.3
3.2
3.0
3.2
3.2
4.5
Onderhoud
3,3
3.2
3.3
3.4
3.2
3.5
3.5
4.4
Netwerk
3,5
3.5
3.6
3.7
3.4
3.7
3.7
4.7
Infrastructuur
3,1
3.3
3.4
3.4
3.1
3.3
3.3
4.5
Omrijdfactor
1,8
1.0
2.6
1.8
1.0
3.4
3.4
3.4
Rotondes
5
1.0
5.0
5.0
5.0
5.0
5.0
5.0
50 km/u
1,5
2.6
2.0
1.9
1.9
1.5
1.5
2.3
Stedelijke dichtheid
1
5.0
5.0
5.0
5.0
3.0
3.0
5.0

Korte toelichting van de categorieën:
1.       8 en 80 jaar: vertelt iets over hoe het is om in deze gemeente als kwetsbaardere fietser te fietsen, denk hierbij aan 8-jarigen en 80-jarigen.
2.       Beleving: hoe ervaren fietsers in deze gemeente te fietsen? Is het stressvol of ontspannen om hier te fietsen?
3.       Onderhoud, de onderhoudstoestand: wordt de infrastructuur ook goed onderhouden? Denk hierbij aan aspecten als afwatering en kuilen in de weg, maar ook aan winteronderhoud en het verwijderen van blad.
4.       Netwerk: is het fietsnetwerk logisch gekozen, kun je makkelijk je route vinden en rij je niet te veel om?
5.       Infrastructuur: hoe zijn de fietsvoorzieningen. Hoe is de infrastructuur geregeld, ligt er voldoende comfortabele verharding, zijn er voldoende parkeerplekken van voldoende kwaliteit?

Objectieve factoren: naast deze resultaten is ook ook een aantal objectieve gegevens toegevoegd over het fietsen in de betreffende gemeenten.
6.       Omrijdfactor: als we ritten plannen vanuit een centraal punt naar punten die hemelsbreed een kilometer verderop liggen, hoeveel moeten we dan meer fietsen dan die ene kilometer? Hoe kleiner die afstand, hoe hoger de score.
7.       Rotondes: zijn de rotondes binnen de gemeente (binnen de bebouwde kom) zo ontworpen dat fietsers op de rotonde voorrang hebben?
8.       Hoe zijn 50 km/uur-wegen ingericht: hoge snelheidsverschillen zorgen voor gevaarlijke situaties. Daarom is het veiliger om langs 50 km/u wegen aparte, vrijliggende fietspaden aan te leggen. Deze score geeft aan of gemeenten dit ook doen. Als de fietser de weg nog direct met de auto deelt, dan scoort de gemeente lager.
9.       Stedelijke dichtheid: hoe dichter een gemeente bebouwd is, des te meer bestemmingen liggen er op fietsafstand. Omdat het onzin is om een klein dorp te vergelijken met een grote stad geeft deze score aan hoe verstedelijkt een gemeente is vergeleken met gemeenten van vergelijkbare omvang.

Al deze gegevens zijn gescoord op een schaal van 1 (zeer slecht) tot 5 (uitstekend). Het gemiddelde van al deze schalen wordt genomen, waarbij de schalen gebaseerd op de enquête tweemaal ingebracht zijn (dubbel zo zwaar meetellen dus). Score 0 betekent te weinig informatie, maar dat komt in Parkstad Limburg niet voor.

Zie voor meer informatie:

En tot slot: het zijn de resultaten van een publieksenquête. De deelnemers zijn over het algemeen geen verkeersdeskundigen maar wel betrokken fietsers die waarschijnlijk ook (redelijk) veel fietservaring hebben. De resultaten geven weer hoe zij, burgers van die gemeente, het fietsen in hun gemeente over het algemeen ervaren. Daarbij zullen ze wel voorbeelden in gedachten hebben, die de scores mee bepaalden, maar die zijn natuurlijk niet rechtstreeks herleidbaar naar concreet te verbeteren situaties. Die situaties zijn wellicht wel al bij de gemeenten bekend en wellicht kan ook de Fietsersbond hierin meedenken. Mede in dat perspectief bezien, zijn deze resultaten bijzonder waardevol, ook voor beleidsmakers en bestuurders. Deze gegeven zullen daarom ook door de Fietsersbond afdeling Parkstad Limburg specifiek onder de aandacht worden gebracht van onze gemeenten.

Harrie Winteraeken
(voorzitter Fietsersbond afdeling Parkstad Limburg)


Bijlage: scores op alle vragen:

Alle 26 vragen
Beekda.
Br'sum
H’rlen
Kerkra.
Landgr.
Simpelv.
Voerend.
Veenend.
Is fietsen ontspannend
3,56
3,58
3,4
3,63
3,08
3,33
4
4,69
Zijn verkeerslichten voor fietsers zeer goed afgesteld
3,07
3,4
3,52
3,39
3,19
3,79
3,67
4,48
Komen fietsers en voetgangers niet met elkaar in conflict
3,96
4,1
4,1
4,05
4,1
4
4,46
4,6
Komen fietsers en auto's niet met elkaar in conflict
3,17
3,42
3,3
3,25
3,25
3,5
3,85
4,37
Zijn fietspaden en fietsstroken breed genoeg
2,98
3,27
3,1
3,33
2,56
3
3,48
4,55
Is fietsdiefstal zeldzaam
3,6
3,09
2,99
3,17
3,56
4,12
3,75
3,61
Zijn fietsroutes aangenaam glad
2,97
3,23
3,27
3,19
2,94
3,04
3,58
4,53
Wordt de fietser bij werkzaamheden soepel omgeleid
2,77
2,85
3,06
3,18
2,88
3,17
3,67
4,29
Voel je je als fietser veilig
3,38
3,68
3,55
3,69
3,01
3,64
4,02
4,72
Is snel doorfietsen gemakkelijk
3,36
3,49
3,42
3,72
3,21
3,83
4,12
4,68
Bereik ik mijn bestemming zonder veel omfietsen
3,97
4,05
4,09
4,31
3,96
4,58
4,55
4,84
Zijn brommers en scooters op het fietspad niet hinderlijk
3,11
2,88
3,19
2,95
2,97
3,26
3,53
3,98
Zijn fietsroutes goed verlicht
2,92
3,26
3,54
3,44
3,17
3,38
3,51
4,66
Leidt regenwater op de fietspaden tot geen plassen
3,42
3,49
3,63
3,5
3,3
3,65
4,02
4,45
Worden in de winter de fietspaden zeer goed gestrooid en vrijgehouden
3,62
2,94
3,12
3,41
3,01
3,46
3,7
4,55
Wordt voor fietsers veel gedaan
3,58
3,31
3,47
3,43
3,28
3,11
3,81
4,68
Zijn fietsparkeerplekken ruimschoots beschikbaar
2,91
3
3,45
3,31
3,05
2,43
3,62
4,48
Is de bewegwijzering voor fietsers zeer goed
3,6
3,04
3,47
3,47
3,24
3,04
3,64
4,55
Kunnen kinderen veilig naar school fietsen
3,02
2,87
3,05
3,21
2,73
2,91
3,42
4,49
Voelen jongeren en ouderen zich op de fiets veilig
3,43
3,27
3,38
3,54
3,04
3,39
3,65
4,61
Zijn fietspaden schoon
3,46
3,67
3,84
3,76
3,47
3,5
4,29
4,78
Fiets je prettig op met auto’s gedeelde wegen
2,53
2,53
2,59
2,72
2,25
2,74
2,91
4,16
Zijn er op de fietsroute weinig hindernissen
3,32
3,6
3,72
3,85
3,41
3,85
4,18
4,71
Wordt fietsen flink gepromoot
3,12
2,47
3,15
2,98
2,78
2,89
3,31
4,68
Schrijven de media positief over fietsen
2,87
2,44
2,76
2,9
2,46
2,74
3,21
4,44
Word ik gelukkig van fietsen
3,62
3,46
3,67
3,52
3,28
3,48
4
4,57
Aantal deelnemers per gemeente
61
74
113
64
73
55
60
1.413

Geen opmerkingen:

Een reactie posten