Weblog Fietsersbond afdeling Parkstad Limburg

Weblog van de Fietsersbond afdeling Parkstad Limburg

Voorzitter: Harrie Winteraeken: hwinteraeken@hotmail.com.
Secretaris e-mail: parkstadlimburg@fietsersbond.nl


Knelpunten op uw fietsroute kunt u bij de secretaris melden of via website www.fietsersbond.nl.

dinsdag 28 april 2020

Indringend advies aanleg twee rotondes Daelderweg c.a. (Nuth)


Indringend advies aanleg twee rotondes Daelderweg c.a.













Eind maart berichtte Dagblad De Limburger over de verkeersmaatregelen voor de aanleg van twee rotondes bij de Daelderweg in Nuth, dit in aansluiting op de Buitenring. De werkzaamheden zijn snel daarna begonnen. Omdat het provinciale wegen betreft, gebeurt de aanleg onder verantwoordelijkheid van de Provincie Limburg. Fietsersbond afdeling Parkstad Limburg en Wandelnet Zuid-Limburg hebben naar aanleiding van toegezonden tekeningen op 10 april geadviseerd.

Vanuit de Fietsersbond Afdeling Parkstad Limburg en Wandelnet Zuid-Limburg staan we niet onverdeeld positief tegenover de inmiddels aangelegde Buitenring. Op veel plaatsen vormt deze een barrière voor langzaam verkeer en er zijn ook diverse oversteken bij op- en afritten onvoldoende veilig, waarbij door de gekozen voorrangsregelingen de verantwoordelijkheid geheel bij het langzaam verkeer wordt gelegd.
Deze reactie sluit aan bij onze betrokkenheid voor het openen van een extra spoorwegovergang bij station Nuth naar het oosten toe (dit weer deels ter compensatie van de mogelijke sluiting van de spoorwegovergang Brakkendergats). Het advies van 10-4 gaat echter alleen in op de voorgestelde inrichting van de rotondes, aansluitende wegen en bijbehorende (ontbrekende) voetgangers- en fietsvoorzieningen.

Het advies omvat dik drie bladzijden opmerkingen over de rotondes en de Daelderweg. Naar onze mening was het aangeboden ontwerp voor wat betreft de voorzieningen voor fietsers en voetgangers sterk voor verbetering vatbaar. Wij dringen erop aan om dichter bij de richtlijnen van CROW te blijven.

Een deel van de opmerkingen heeft niet betrekking op de nu in aanleg zijnde rotondes, maar ligt vooral op het ‘bordje van de gemeente’.
Zo lijkt het erop nog steeds geen langzaam verkeer vanaf de nieuwe rotonde langs het tankstation van de Eyenatterweg kan rijden. Dit achten wij een gemiste kans. Wij kennen de verkeersprognoses voor deze weg niet, maar wij vinden het pad achter Kasteel De Dael absoluut onvoldoende om te blijven dienen als een van de belangrijkste toegangswegen van de kern Nuth voor langzaam verkeer. Wellicht dat de veel ruimte eisende voorsorteerstroken op de Eyenatterweg kunnen worden vervangen door een mooi fiets- en voetgangerspad. Overigens om naast voetgangers en fietsers ook nog bromfietsen op het Daelderpad toe te laten, is gezien de beperkte breedte, het verkeer in twee richtingen, het hekwerk / de begroeiing en de bochten ons inziens onverantwoord.

Het plan om de Daelderweg te reconstrueren is van de gemeente en is (gelukkig) nog in een voorbereidend stadium. Daar verwachten we dat de inspraak soepeler zal verlopen. Echter, de reconstructie van de Daelderweg op bedrijventerrein de Horsel is niet in het plan opgenomen. Bij de planning van de Buitenring en de aansluiting daarvan op de Daelderweg zijn indertijd toezeggingen gedaan om de zwaarder belaste Daelderweg beter in te richten voor langzaam verkeer. De Daelderweg heeft nu maar zeer beperkte voorzieningen voor het langzaam verkeer. De weg is niet ingericht voor een 50 km/weg. Ook nodigt de kaarsrechte inrichting van de voorrangsweg Daelderweg uit tot harder rijden dan de toegestane 50 km/uur. Naar onze mening dient het bedrijventerrein de Horsel goed en aantrekkelijk toegankelijk te worden gemaakt voor langzaam verkeer.
De Daelderweg zonder voorzieningen voor fietsers en voetgangers.
Gezien de status van de weg en de aanwezigheid van vrachtverkeer, is het ons inziens noodzakelijk dat er voor de Daelderweg en de zijwegen op het bedrijventerrein of gekozen wordt voor scheiding van langzaam- en snelverkeer of, als deze wegen gemengd verkeer houden, het hele bedrijventerrein 30 km-zone wordt gemaakt.
Bij iedere zijweg en uitrit is de stoep onderbroken.

Vaak werd op 50 km-wegen gekozen voor een tussenoplossing van fietsstroken. In de combinatie met vrachtverkeer is dit niet gewenst, zelfs al zouden zij van voldoende breedte zijn (minimaal 2 meter breed) en met een (dubbele) doorgetrokken streep van de rijbaan zijn gescheiden. Fietssuggestiestroken wijzen wij helemaal af, omdat deze voor fietsers slechts een schijnveiligheid oproepen. Fietssuggestiestroken worden daarnaast te vaak als parkeerstrook gebruikt, waardoor fietsers gedwongen worden op de rijbaan te rijden.


Er is slechts een door vele onderbrekingen ‘hopeloos’ voetpad aanwezig tussen de afslag Industriestraat en de kruising Thermiekstraat. Van daar tot de bocht met de T-splitsing Kamp is er voor voetgangers slechts grasberm of groenvoorziening beschikbaar. Wij vinden dat voor de doorgaande wandelaars maar ook voor de mensen die te voet naar het bedrijventerrein komen (er lopen bijvoorbeeld mensen met bedrijfskleding van de Macro van en naar station Nuth) er een goede en veilige voetgangersvoorziening moet komen.

Bij de T-splitsing Daelderweg-Kamp zijn vrijliggende fietspaden en -oversteken gepland.


Tot slot is ons opgevallen dat het nieuwe fietspad van de Daelderweg achterlangs de bedrijven van de Industriestraat en evenwijdig aan wat vroeger de Reijmersbekerweg was, en weer uitkomend op de Daelderweg, niet is opgenomen in Google Maps en Streetview. Dat geldt ook voor het fietspad achter langs Kasteel De Dael. Wellicht dat dit met enige actie vanuit de gemeente ook kan gebeuren.

Wij hopen dat nu op korte termijn de Provincie Limburg ontvankelijk is voor onze opmerkingen. Daarbij is de tijdsdruk groot. De beide rotondes worden nu al aangelegd. Gezien de gebrekkige inspraak en communicatie met ons over deze aanleg tot nu toe, verwachten wij de Provincie Limburg genegen is om nog wat mogelijk is aan onze reële wensen aan te passen. Een overleg op korte termijn is daarbij hoogstwaarschijnlijk noodzakelijk.
De reconstructie van de Daelderweg is een gemeentelijke verantwoordelijkheid. Onze inspraak is, naar wij aannemen nu nog voldoende op tijd om in de planvorming te worden betrokken.


Harrie Winteraeken. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten