Indringend
advies aanleg twee rotondes Daelderweg c.a.
Eind maart
berichtte Dagblad De Limburger over de verkeersmaatregelen voor de aanleg van
twee rotondes bij de Daelderweg in Nuth, dit in aansluiting op de Buitenring. De werkzaamheden
zijn snel daarna begonnen. Omdat het provinciale wegen betreft, gebeurt de
aanleg onder verantwoordelijkheid van de Provincie Limburg. Fietsersbond
afdeling Parkstad Limburg en Wandelnet Zuid-Limburg hebben naar aanleiding van toegezonden
tekeningen op 10 april geadviseerd.
Vanuit de
Fietsersbond Afdeling Parkstad Limburg en Wandelnet Zuid-Limburg staan we niet
onverdeeld positief tegenover de inmiddels aangelegde Buitenring. Op veel
plaatsen vormt deze een barrière voor langzaam verkeer en er zijn ook diverse
oversteken bij op- en afritten onvoldoende veilig, waarbij door de gekozen
voorrangsregelingen de verantwoordelijkheid geheel bij het langzaam verkeer
wordt gelegd.
Deze reactie
sluit aan bij onze betrokkenheid voor het openen van een extra spoorwegovergang
bij station Nuth naar het oosten toe (dit weer deels ter compensatie van de
mogelijke sluiting van de spoorwegovergang Brakkendergats). Het advies van 10-4
gaat echter alleen in op de voorgestelde inrichting van de rotondes, aansluitende
wegen en bijbehorende (ontbrekende) voetgangers- en fietsvoorzieningen.
Het advies
omvat dik drie bladzijden opmerkingen over de rotondes en de Daelderweg. Naar
onze mening was het aangeboden ontwerp voor wat betreft de voorzieningen voor
fietsers en voetgangers sterk voor verbetering vatbaar. Wij dringen erop aan om
dichter bij de richtlijnen van CROW te blijven.
Een deel van
de opmerkingen heeft niet betrekking op de nu in aanleg zijnde rotondes, maar
ligt vooral op het ‘bordje van de gemeente’.
Zo lijkt het
erop nog steeds geen langzaam verkeer vanaf de nieuwe rotonde langs het
tankstation van de Eyenatterweg kan rijden. Dit achten wij een gemiste kans.
Wij kennen de verkeersprognoses voor deze weg niet, maar wij vinden het pad achter
Kasteel De Dael absoluut onvoldoende om te blijven dienen als een van de
belangrijkste toegangswegen van de kern Nuth voor langzaam verkeer. Wellicht
dat de veel ruimte eisende voorsorteerstroken op de Eyenatterweg kunnen worden
vervangen door een mooi fiets- en voetgangerspad. Overigens om naast
voetgangers en fietsers ook nog bromfietsen op het Daelderpad toe te laten, is
gezien de beperkte breedte, het verkeer in twee richtingen, het hekwerk / de
begroeiing en de bochten ons inziens onverantwoord.
Het plan om
de Daelderweg te reconstrueren is van de gemeente en is (gelukkig) nog in een
voorbereidend stadium. Daar verwachten we dat de inspraak soepeler zal
verlopen. Echter, de reconstructie van de Daelderweg op bedrijventerrein de
Horsel is niet in het plan opgenomen. Bij de planning van de Buitenring en de
aansluiting daarvan op de Daelderweg zijn indertijd toezeggingen gedaan om de
zwaarder belaste Daelderweg beter in te richten voor langzaam verkeer. De
Daelderweg heeft nu maar zeer beperkte voorzieningen voor het langzaam verkeer.
De weg is niet ingericht voor een 50 km/weg. Ook nodigt de kaarsrechte inrichting van de voorrangsweg
Daelderweg uit tot harder rijden dan de toegestane 50 km/uur. Naar onze mening
dient het bedrijventerrein de Horsel goed en aantrekkelijk toegankelijk te
worden gemaakt voor langzaam verkeer.
De Daelderweg zonder voorzieningen voor fietsers en voetgangers. |
Gezien de
status van de weg en de aanwezigheid van vrachtverkeer, is het ons inziens noodzakelijk
dat er voor de Daelderweg en de zijwegen op het bedrijventerrein of gekozen
wordt voor scheiding van langzaam- en snelverkeer of, als deze wegen gemengd
verkeer houden, het hele bedrijventerrein 30 km-zone wordt gemaakt.
Er is
slechts een door vele onderbrekingen ‘hopeloos’ voetpad aanwezig tussen de
afslag Industriestraat en de kruising Thermiekstraat. Van daar tot de bocht met
de T-splitsing Kamp is er voor voetgangers slechts grasberm of groenvoorziening
beschikbaar. Wij vinden dat voor de doorgaande wandelaars maar ook voor de
mensen die te voet naar het bedrijventerrein komen (er lopen bijvoorbeeld
mensen met bedrijfskleding van de Macro van en naar station Nuth) er een goede
en veilige voetgangersvoorziening moet komen.
Bij de T-splitsing Daelderweg-Kamp zijn vrijliggende fietspaden en -oversteken gepland. |
Tot slot is
ons opgevallen dat het nieuwe fietspad van de Daelderweg achterlangs de
bedrijven van de Industriestraat en evenwijdig aan wat vroeger de Reijmersbekerweg
was, en weer uitkomend op de Daelderweg, niet is opgenomen in Google Maps en
Streetview. Dat geldt ook voor het fietspad achter langs Kasteel De Dael. Wellicht
dat dit met enige actie vanuit de gemeente ook kan gebeuren.
Wij hopen
dat nu op korte termijn de Provincie Limburg ontvankelijk is voor onze
opmerkingen. Daarbij is de tijdsdruk groot. De beide rotondes worden nu al
aangelegd. Gezien de gebrekkige inspraak en communicatie met ons over deze
aanleg tot nu toe, verwachten wij de Provincie Limburg genegen is om nog wat
mogelijk is aan onze reële wensen aan te passen. Een overleg op korte termijn is
daarbij hoogstwaarschijnlijk noodzakelijk.
De
reconstructie van de Daelderweg is een gemeentelijke verantwoordelijkheid. Onze
inspraak is, naar wij aannemen nu nog voldoende op tijd om in de planvorming te
worden betrokken.
Harrie
Winteraeken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten