Weblog Fietsersbond afdeling Parkstad Limburg

Weblog van de Fietsersbond afdeling Parkstad Limburg

Voorzitter: Harrie Winteraeken: hwinteraeken@hotmail.com.
Secretaris e-mail: parkstadlimburg@fietsersbond.nl


Knelpunten op uw fietsroute kunt u bij de secretaris melden of via website www.fietsersbond.nl.

dinsdag 28 april 2020

Fiets- en wandeltunnel Wijngracht blijft voorlopig open.


Fiets- en wandeltunnel Wijngracht (Kerkrade) blijft voorlopig open.



Met excuses voor de late berichtgeving.

Op 22 november 2019 ontvingen de Fietsersbond afdeling Parkstad Limburg en Wandelnet Zuid-Limburg via de e-mail de ambtelijke terugkoppeling van de resultaten van de technische inspectie op het fietstunneltje aan de Wijngracht die naar aanleiding van een ons bezwaarschrift is uitgevoerd.
De resultaten van deze inspectie zijn als volgt:
1.       Het kunstwerk kent een forse schade aan de betonconstructie, deze is evenwel te repareren.
2.       De kosten van de reparatie bedragen ca 60-70% van de kosten van het afsluiten van de tunnel.
3.       De tunnel kan daarmee in gebruik blijven echter met een aantal beperkingen:
a.       Het is onbekend wat de restlevensduur is, dit is mede sterk afhankelijk van de ontwikkeling van de verkeersbelasting op de tunnel, ook in de toekomst zullen er kosten aan de tunnel blijven ontstaan
b.       Verlichting in de tunnel wordt niet aangelegd, gezien de relatief korte lengte bestaat er de mogelijkheid tot het “doorzien” van de tunnel
c.        De tunnel kan niet verhoogd worden. De rijbaan kan ook niet verdiept worden. De beperkte doorrijdhoogte van 2,25 meter blijft zoals deze is. Daarmee voldoet de tunnel NIET aan de richtlijnen.  In Nederland zijn verschillende gemeente hierover “op de vingers getikt” wat heeft geleid tot het afsluiten of aanpassen van fietstunnels met een beperkte hoogte. Een waarschuwingsbord zal bij de tunnel permanent worden aangebracht.


De nadere inspectie heeft geleid tot het voorstel om het fiets- en voetgangerstunneltje in de Wijngracht onder bovengenoemde beperkingen op te houden en de noodzakelijk werkzaamheden uit te voeren. Vooral het argument dat een ongelijkvloerse kruising comfortabeler en veiliger is, heeft daarbij zwaar meegewogen.

Fietsersbond en Wandelnet hebben vanzelfsprekend verheugd gereageerd op het ambtelijke voorstel. Echter “minder te spreken zijn we over het voornemen om de verlichting die hier in het verleden wel was, niet te herstellen. Een innovatieve ledverlichting gekoppeld aan de openbare verlichting, komt de veiligheid en sociale controle ten goede. Een koppeling aan een bewegingsmelder maakt het bovendien nog energiezuiniger”.

Op 15 januari 2020 heeft het College van Burgemeester en Wethouders van Kerkrade besloten om de fietstunnel Wijngracht niet buiten gebruik te stellen. Het verkeersbesluit van 17 april 2019 hebben zij daarmee ingetrokken.
In het besluit was toegevoegd de tunnel inclusief de afwijking van de rijhoogte al geruime tijd gebruikt wordt zonder dat er ongevallen bekend zijn. Zodoende is geen fysieke afsluiting noodzakelijk, maar er dienen wel waarschuwingsborden geplaatst te worden om de gebruikers te wijzen op de afwijkende doorrijhoogte. 
Ook geven B&W aan dat er een verkeersonderzoek gaat plaatsvinden naar het nabijgelegen kruispunt Hammolenweg – Kerkradersteenweg en dat de resultaten mogelijk van invloed zijn op het toekomstig gebruik van de fietstunnel.

Fietsersbond en Wandelnet hebben vervolgens op verzoek van de Centrale Bezwaarschriften- en Klachtencommissie gemeente het bezwaarschrift ingetrokken.
Al met al heeft deze zaak geleerd dat de gemeente bij dergelijke plannen beter van te voren overleg kan voeren met Fietsersbond en Wandelnet, én dat het schrijven van een bezwaarschrift weliswaar behoorlijk wat tijd kost, maar zeker kan lonen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten