Fiets- en
wandeltunnel Wijngracht (Kerkrade) blijft voorlopig open.
Met excuses
voor de late berichtgeving.
Op 22
november 2019 ontvingen de Fietsersbond afdeling Parkstad Limburg en Wandelnet
Zuid-Limburg via de e-mail de ambtelijke terugkoppeling van de resultaten van
de technische inspectie op het fietstunneltje aan de Wijngracht die naar
aanleiding van een ons bezwaarschrift is uitgevoerd.
De
resultaten van deze inspectie zijn als volgt:
1.
Het kunstwerk kent een forse schade aan de
betonconstructie, deze is evenwel te repareren.
2.
De kosten van de reparatie bedragen ca 60-70%
van de kosten van het afsluiten van de tunnel.
3.
De tunnel kan daarmee in gebruik blijven echter
met een aantal beperkingen:
a.
Het is onbekend wat de restlevensduur is, dit is
mede sterk afhankelijk van de ontwikkeling van de verkeersbelasting op de
tunnel, ook in de toekomst zullen er kosten aan de tunnel blijven ontstaan
b.
Verlichting in de tunnel wordt niet aangelegd,
gezien de relatief korte lengte bestaat er de mogelijkheid tot het “doorzien”
van de tunnel
c.
De tunnel kan niet verhoogd worden. De rijbaan
kan ook niet verdiept worden. De beperkte doorrijdhoogte van 2,25 meter blijft
zoals deze is. Daarmee voldoet de tunnel NIET aan de richtlijnen. In Nederland zijn verschillende gemeente
hierover “op de vingers getikt” wat heeft geleid tot het afsluiten of aanpassen
van fietstunnels met een beperkte hoogte. Een waarschuwingsbord zal bij de
tunnel permanent worden aangebracht.
De nadere
inspectie heeft geleid tot het voorstel om het fiets- en voetgangerstunneltje
in de Wijngracht onder bovengenoemde beperkingen op te houden en de
noodzakelijk werkzaamheden uit te voeren. Vooral het argument dat een
ongelijkvloerse kruising comfortabeler en veiliger is, heeft daarbij zwaar meegewogen.
Fietsersbond
en Wandelnet hebben vanzelfsprekend verheugd gereageerd op het ambtelijke
voorstel. Echter “minder te spreken zijn we over het voornemen om de
verlichting die hier in het verleden wel was, niet te herstellen. Een
innovatieve ledverlichting gekoppeld aan de openbare verlichting, komt de
veiligheid en sociale controle ten goede. Een koppeling aan een bewegingsmelder
maakt het bovendien nog energiezuiniger”.
Op 15
januari 2020 heeft het College van Burgemeester en Wethouders van Kerkrade
besloten om de fietstunnel Wijngracht niet buiten gebruik te stellen. Het
verkeersbesluit van 17 april 2019 hebben zij daarmee ingetrokken.
In het
besluit was toegevoegd de tunnel inclusief de afwijking van de rijhoogte al
geruime tijd gebruikt wordt zonder dat er ongevallen bekend zijn. Zodoende is
geen fysieke afsluiting noodzakelijk, maar er dienen wel waarschuwingsborden
geplaatst te worden om de gebruikers te wijzen op de afwijkende doorrijhoogte.
Ook geven
B&W aan dat er een verkeersonderzoek gaat plaatsvinden naar het
nabijgelegen kruispunt Hammolenweg – Kerkradersteenweg en dat de resultaten
mogelijk van invloed zijn op het toekomstig gebruik van de fietstunnel.
Fietsersbond
en Wandelnet hebben vervolgens op verzoek van de Centrale Bezwaarschriften- en
Klachtencommissie gemeente het bezwaarschrift ingetrokken.
Al met al
heeft deze zaak geleerd dat de gemeente bij dergelijke plannen beter van te
voren overleg kan voeren met Fietsersbond en Wandelnet, én dat het schrijven van
een bezwaarschrift weliswaar behoorlijk wat tijd kost, maar zeker kan lonen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten